Drukte MetaForum tijdens tentamenweek aangepakt

Het rumoer, de rommel en het gebrek aan studieplekken rond een tentamenperiode in MetaForum is niet alleen de Eindhovense studenten een doorn in het oog, maar ook het Informatie Expertise Centrum (IEC). Zij gaat in samenwerking met Dienst Interne Zaken de problemen aanpakken met banners, extra schoonmaak en mogelijk het openstellen van niet gebruikte collegezalen.

Vanaf 31 maart verwacht Sylvia Erkelens, coördinator frontoffice IEC, opnieuw wat ze tijdens een tentamenperiode vaker zag: vrijwel alle stoelen bezet, overvolle prullenbakken, rommel op de tafels en studenten die ook op vloer -1 last hebben van het gepraat op de verdieping die als doorloop dient. De discussie over het weren van niet-TU/e-studenten wil ze niet oprakelen: “De onderbouw van MetaForum is een openbaar gebouw en dat willen ze zo houden.”

Wat het IEC wel kan doen is het volgende: Er komen op 31 maart tien banners te hangen in de vides van vloer 1 naar vloer 0. Dat zijn doeken van 220 cm bij 180 cm, de maat van een kingsize bed. Vanaf alle hoeken moeten daarmee bezoekers geattendeerd worden dat er examenweek is. Tegelijk komen er op de led-schermen boodschappen die “zonder vermanende teksten” studenten erop wijzen dat het fijner is in een rommelvrije omgeving te studeren dan in de troep. Wat ook kan gaan werken is dat er meer gelegenheid is om rommel op te ruimen. Extra schoonmaakrondes op zondag, vaker de prullenbakken legen en vijf extra kliko’s verspreid over de drie verdiepingen van de onderbouw.

Om de studenten meer ruimte te geven heeft het IEC gezocht naar creatieve oplossingen. Erkelens: “Een idee is om het Auditorium open te stellen in het weekend. Maar een beter plan is om de collegezalen van MetaForum –die in tentamenweken niet gebruikt worden- te benutten als studeerplekken.” Erkelens ziet daar mogelijkheden een stille ruimte te creëren zoals die vroeger in De Hal was.

Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security en gebouwbeheerder van MetaForum zegt dat pas op 3 april besloten wordt of de onderwijszalen op de begane grond beschikbaar komen. "Dit hangt af van het tentamenrooster. De tentamens daar mogen niet verstoord worden door studerende studenten, dus dat moeten we even goed bekijken."

Na de tentamenperiode gaat IEC de ingezette maatregelen evalueren. Wanneer geen duidelijke verbetering is waargenomen gaat ze mogelijk een klankbordgroep met studenten opzetten waarin zij met tips kunnen komen. IEC heeft met Dienst Interne Zaken afgesproken dat er in ieder geval geteld gaat worden wat nu de werkelijke bezettingsgraad is in drukke en in rustiger periodes. “Dan weten we over hoeveel mensen we praten.”