'Perfect zachtgekookt' blijkt geen eitje

Kook met behulp van de juiste natuurkundige 'receptuur' het perfecte zachtgekookte ei. Voor die (zo eenvoudig klinkende) uitdaging zag een twintigtal masterstudenten van de TU/e zich ook dit jaar weer geconfronteerd in het kader van het vak Physics of Engineering Problems.

Het mag misschien een eitje lijken, maar wie zich met een wetenschappelijke bril op in de materie verdiept, weet al snel beter. Meerdere soorten fysica komen er volgens docent Hjalmar Mulders zelfs aan te pas om aan de ontbijt- of lunchtafel indruk te kunnen maken met het ultieme zachtgekookte ei.

Warmtegeleiding vormt tijdens deze jaarlijks terugkerende opdracht de kern van de culinaire zaak - eerst in theorie, uiteindelijk in de praktijk, dit jaar onder toeziend oog van Soenil Bahadoer, chefkok en eigenaar van het Nuenense sterrenrestaurant De Lindehof.

Onze videoverslaggever Collin Wagenmakers was woensdag 6 december van de partij toen de masterstudenten hun zorgvuldig bekokstoofde slotakkoord presenteerden. Zijn reportage zie je hieronder.