Automotive-aanmoedigingsprijs voor Solar Team

Solar Team Eindhoven heeft maandagavond, bij de uitreiking van de Automotive Innovation Awards in Den Haag, de aanmoedigingsprijs gewonnen. De TU/e-studenten, bouwers van de zonnegezinswagens Stella en Stella Lux, ontvingen de prijs uit handen van voormalig minister-president Jan Peter Balkenende.

Voor de tweede keer werden de Automotive Innovation Awards uitgereikt. De initiatiefnemers, waaronder AutomotiveNL en Bovag, willen hiermee 'veelbelovende innovaties die mobiliteit slimmer, schoner en/of veiliger maken' een podium geven.

Solar Team Eindhoven (STE) kon zijn prijzenkast maandagavond weer aanvullen; het TU/e-team won in het Haagse Louwman Museum de aanmoedigingsprijs, die voor het eerst werd uitgereikt. TU/e-studenten Jessie Harms en Wout Gubbels namen de award namens hun team in ontvangst.

'Dit soort initiatieven van studenten dat grote maatschappelijke problemen aan de kaak stelt, moet worden gestimuleerd. De CO2-uitstoot door de automotive-industrie is een gigantisch maatschappelijk probleem dat met slimme innovaties, zoals Solar Team Eindhoven laat zien, opgelost kan worden', aldus de jury over het werk van de TU/e-studenten.

Aan de award is geen geldbedrag of iets dergelijks verbonden, maar Jessie Harms is niettemin blij met de eervolle vermelding en dit "steuntje in de rug. Het is goed om te zien dat dat waar we mee bezig zijn, gewaardeerd wordt - in dit geval vanuit de automotive-industrie zelf."

STE was eveneens genomineerd in de categorie 'Challenging Concepts', net als studententeam TU/ecomotive dat een biobased auto ontwikkelt. Ook TU/e-team FAST was eerder in de race voor deze prijs, maar schopte het niet tot de eindstrijd. Dutch Green Carbon streek maandagavond in Den Haag echter met de hoogste eer en liet de dubbele TU/e-concurrentie achter zich.

Het bedrijf NXP, overigens een van de gold partners van Solar Team Eindhoven, won de award in de categorie 'Technology'. Hun radarchip herkent tijdens het rijden voorwerpen en waarschuwt of grijpt in bij gevaar. TomTom On Street Parking, dat het vinden van een vrije parkeerplaats gemakkelijker maakt, domineerde in de categorie 'Services'.

Voormalig premier Jan Peter Balkenende, die de prijzen uitreikte, stelde maandagavond dat de winnaars bewijzen “dat innovatie en de autobranche onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Zij maken duidelijk dat Nederland als kennisland voorop loopt in Europa. Dat moeten we blijven uitdragen”.