D66 populairst in verkiezingspoll Cursor

Als het aan de TU/e’ers ligt die de verkiezingspoll op onze site hebben ingevuld, wordt D66 na de aanstaande verkiezingen met 41 zetels de grootste partij in de Tweede Kamer. Op een gedeelde tweede plaats volgen de VVD en GroenLinks met elk 29 zetels. Vierde is de PVV met 8 zetels, op de voet gevolgd door de PvdA en CDA (elk 7). De Piratenpartij zou 6 mensen mogen afvaardigen.

Vooropgesteld: de poll voldoet op geen enkele manier aan wetenschappelijke criteria – van een zorgvuldige steekproef is geen sprake. Het grootste deel van de stemmers lijkt na onze oproep op Facebook te zijn binnengekomen bij de enquête, hetgeen een lichte oververtegenwoordiging van studenten (81%) wellicht verklaart. Wel is duidelijk dat niemand vanaf hetzelfde IP-adres vaak op dezelfde partij heeft gestemd, hoewel sommige adressen wel meerdere keren zijn gebruikt door ogenschijnlijk verschillende personen.

In totaal namen 326 mensen de moeite om de poll in te vullen, waaronder 27 leden van het wetenschappelijk personeel. 23 deelnemers schaarden zichzelf onder ondersteunend personeel en 12 vonden zichzelf ‘anders’. Hoewel bij die laatste aantallen alle uitkomsten met een flinke korrel zout moeten worden genomen, is het beeld bij het wetenschappelijk personeel duidelijk anders dan onder de studenten: GroenLinks krijgt daar een derde van de stemmen, gevolgd door de VVD (een kwart) en D66 (15 procent). Bij het ondersteunend personeel gaan de PvdA, VVD en GroenLinks gezamenlijk aan kop.

Onder de vrouwelijke deelnemers aan de enquête (twintig procent) is GroenLinks weer het populairst (27,7 procent) gevolgd door D66 (18,5 procent) en de VVD (12,3 procent). Onder deze groep is de aanhang voor de PVV het grootst: 9,2 procent, omgerekend 14 zetels. Als we echter per faculteit kijken, dan krijgt Wilders in verhouding het meeste vertrouwen van Industrial Design: een derde van degenen die daar de poll invulden zou PVV stemmen, net zoveel zijn van plan om voor GroenLinks te kiezen. In beide gevallen gaat het overigens om vijf personen.

Bij het merendeel van de faculteiten is D66 de favoriete partij. Bij Wiskunde en Informatica is die eer (gedeeld) voor GroenLinks en de Piratenpartij, bij Werktuigbouwkunde is de VVD de grootste partij en bij Biomedische Technologie delen de liberalen die positie met GroenLinks.

Ruim vijf procent geeft aan nog niet te weten op welke partij hij of zij gaat stemmen, toch nog goed voor 8 zetels volgens onze analyse.

PartijPercentageStemmenZetels
D6627,0%8841