Ichthus koopt eigen pand aan de Dommelstraat

Ichthus is sinds deze week eigenaar van een pand aan de Dommelstraat. De christelijke studentenvereniging kwam afgelopen jaar in het nieuws nadat de TU/e liet weten religieuze studentenclubs niet langer te willen ondersteunen. De koop is met name mogelijk gemaakt door investeerders, aan wie Ichthus over langere termijn gaat terugbetalen.

Ichthus kwam in het voorjaar van 2016 uitgebreid in het nieuws nadat de TU/e bekendmaakte te stoppen met de ondersteuning van religieuze studentenverenigingen. Dit naar aanleiding van de naderende verhuizing van de Bunker-verenigingen naar woontoren Luna (voorheen Potentiaal), waar niet voor iedereen plek is en waar clubs onder meer ruimtes moeten gaan delen.

Het besluit zorgde voor de nodige ophef en leidde tot aan de Tweede Kamer tot kritische vragen. Van discriminatie op religieuze gronden was volgens onderwijsminister Jet Bussemaker echter geen sprake. Ook kon Ichthus volgens haar, net als elke andere studentenvereniging, gewoon in aanmerking komen voor ondersteuning en bijvoorbeeld bestuursbeurzen. De bestuurswoordvoerder van de TU/e liet eind juli weten dat de hele communicatie van de universiteit over haar beleid en keuzes niet erg handig was geweest.

Ichthus ging begin dit collegejaar opnieuw met het College van Bestuur in gesprek, maar volgens commissaris extern Roos Salomons werd al gauw duidelijk “dat het bij de uni niet echt ging lukken. Daarop zijn we nog harder op zoek gegaan, ook omdat we natuurlijk wél uit de Bunker moesten”. Een eigen plek, “waar je je eigen spullen hebt en bijvoorbeeld ook overdag tijd kunt doorbrengen”, stond volgens Salomons al een paar jaar op Ichthus’ wensenlijstje, “maar het was maar de vraag of dat haalbaar was”.

Een locatie in de binnenstad, goed bereikbaar, met ruimte voor het bestuur, activiteiten zoals borrels en gebedsmomenten: dat waren de belangrijkste eisen van Ichthus. Dommelstraat 6, links van de villa aan het einde van de uitgaansstraat, voldoet aan die wensen. Dinsdag 31 januari was de overdracht van het pand. Wat het Ichthus heeft gekost, wil Salomons niet zeggen.

Het pand verkeert volgens haar in goede staat, “maar om er een eigen plek van te maken, moet er nog wel flink worden geklust. Onder andere de keuken moet worden verbouwd en er moet een goede bar in komen. Daar moeten we nog naar gaan kijken met een bouwkundige. Ook moeten we nog goed gaan uitzoeken hoe het zit met bijvoorbeeld vergunningen.” De activiteiten van Ichthus zijn weliswaar kleiner van omvang dan die van SSRE, Demos en E.S.C die ook in de binnenstad (gaan) huizen, zegt Salomons, “maar we zullen bijvoorbeeld wel borrelen”.

Een ander onderwerp waarop nog wordt gebroed, is de invulling van de bovenverdiepingen. Volgens Salomons behoort onder meer kamerverhuur tot de mogelijkheden; hiermee wil de vereniging de aanschaf van het pand mede financieren. “Verder hebben we vooral veel investeerders; mensen die geld aan ons lenen dat we over lange termijn gaan terugbetalen. Ook houden we werkacties waarmee we geld verdienen.”

Een goed gesprek

De verhuizing naar een eigen pand biedt volgens Salomons zeker ook kansen voor Ichthus om zich als vereniging mogelijk wat breder te gaan profileren. “Het lijkt ons mooi om overdag af en toe ook open te zijn voor bijvoorbeeld niet-christenen die eens een goed gesprek willen. Ook willen we gaan bekijken wat we kunnen betekenen voor de buurt.” Ichthus wil tevens met andere religieuze studentenorganisaties gaan praten over mogelijk gebruik van Dommelstraat 6 voor een deel van hún activiteiten.

De locatie, een uitgaansstraat, past in elk geval príma bij de christelijke studenten, vindt Salomons. “Stratumseind is een feeststraat, de Dommelstraat meer een borrelstraat. En wij houden wel van borrelen.”

De TU/e draagt niet bij aan het nieuwe onderkomen van Ichthus in de binnenstad. Maar Ichthus wil volgens Salomons wel nadrukkelijk met de universiteit in gesprek blijven, bijvoorbeeld over het gebruik van ruimtes op de campus voor verenigingsavonden met gastsprekers. Ook heeft de vereniging onlangs een aanvraag voor bestuursbeurzen ingediend.

Salomons: “We worden graag gezien als elke andere studentenvereniging. Terugkijkend op het afgelopen jaar was het natuurlijk niet fijn dat we zo behandeld werden, maar uiteindelijk hebben we goede gesprekken met de universiteit gehad. En zijn we vooral heel blij met wat we nu zelf voor elkaar hebben gekregen.”