Keuzegids Masters 2017: TU/e op plek twee

De TU/e komt als tweede universiteit voor masteropleidingen uit de bus. Dat blijkt uit de jaarlijkse Keuzegids Masters van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I). Daarmee herstelt Eindhoven zich van de tegenvallende score in 2016. Vier Eindhovense opleidingen krijgen dit jaar het Keuzegids Kwaliteitszegel ‘topopleiding’ – een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

De TU Eindhoven krijgt dit jaar een totaalscore van 63,5. Daarmee behaalt de universiteit de tweede plaats in de lijst van voltijdsmasters van Nederlandse universiteiten, achter Wageningen University. Dat is een verbetering ten opzichte van 2016, toen TU/e op een gedeelde zesde plek eindigde. Omdat de Wageningse universiteit tot de technische universiteiten wordt gerekend, behaalt TU/e ook in deze categorie de tweede positie.

Vier topopleidingen

Van de 22 beoordeelde masteropleidingen van de TU/e krijgen er vier het predicaat ‘topopleiding’ van de Keuzegids: Applied Physics (score 78), Chemical Engineering (76), Innovation Sciences (86) en Science and Technology of Nuclear Fusion (84). Deze opleidingen behoren volgens de Keuzegids tot de beste van Nederland.

Onafhankelijk

De Keuzegids Masters 2017 is samengesteld door een onafhankelijke redactie van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie in Leiden. De gids bevat een systematische kwaliteitsvergelijking van verwante opleidingen in het hoger onderwijs. De cijfers in het onderzoek naar masteropleidingen zijn voor 80 procent gebaseerd op de resultaten uit de Nationale Studentenenquêtes van 2014 t/m 2016, de landelijke enquête onder studenten in het hoger onderwijs. Voor de overige 20 procent zijn de cijfers gebaseerd op oordelen van de NVAO, de landelijke keuringsinstantie voor het hoger onderwijs.

Bron: Persteam