Beoordeling masters TU/e stabiel

De TU/e komt dit jaar als derde universiteit uit de bus in de Keuzegids Masters van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI). Daarmee zakt de universiteit een plaats, ondanks dat de TU/e exact dezelfde score (63,5) haalt als vorig jaar. Alleen Wageningen University en de Universiteit Twente (die flink stijgt) scoren hoger. De TU/e moet de derde plaats delen met de Rijksuniversiteit Groningen.

Evenals vorig jaar krijgen vier opleidingen in Eindhoven het predicaat 'topopleiding'. De Mastertracks Chemical Engineering (80), Innovation Sciences (80), Medical Engineering (80) en Science and Technology of Nuclear Fusion (76) mogen zich in 2018 topopleiding noemen. Applied Physics, vorig jaar nog topopleiding met een score van 78, moet tien punten inleveren en verliest deze eretitel. Medical Engineering is als topopleiding terug van weggeweest.

De enige Eindhovense master die een ‘onvoldoende’ krijgt, met een score van 52, is Architecture, Building and Planning. Daarbij moet worden aangetekend dat de bouwkundemaster van concurrent TU Delft exact dezelfde lage score toebedeeld krijgt.

Salaris

De Keuzegids komt voor het eerst ook met een salarisplaatje voor afgestudeerden. "De masters met een meer technische insteek bieden meestal goede baanperspectieven; het gemiddelde salaris van afgestudeerden in systems engineering bijvoorbeeld ligt behoorlijk hoog", meldt de editie 2018. Op basis van gegevens van onderzoeksinstituut ROA stelt het CHOI dat de algemene baankansen in de techniek net als vorig jaar goed zijn.

De Keuzegids Masters geeft een kwaliteitsvergelijking van verwante opleidingen in het hoger onderwijs. De gegevens in dit boek komen onder meer van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), onderwijsstatistieken van de VSNU, gegevens uit de WO-monitor (uitgevoerd door het onderzoeksinstituut IVA, in opdracht van de VSNU) en accreditatiegegevens van de NVAO. Ook is er gebruik gemaakt van resultaten van de Nationale Studenten Enquête en de landelijke Studiekeuzedatabase, beide van Studiekeuze 123. De bewerking en analyse van gegevens zijn verricht door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie.

Bron: Persteam TU/e