TU/e wereldwijd nummer één in samenwerking innovatieve industrie

De TU/e is de mondiale nummer één in de samenwerking met de meest innoverende bedrijven wereldwijd. Dat stelt het Britse tijdschrift Times Higher Education naar aanleiding van een onderzoek onder universiteiten en hun relatie met ‘vernieuwende technologiebedrijven’. Naast de TU Eindhoven staan ook de TU Delft, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam in de top-25.

De TU/e heeft in totaal 1.316 wetenschappelijke publicaties geproduceerd in samenwerking met de top 25 bedrijven uit de lijst van zogenaamde Global Innovators. Het onderzoek is gebaseerd op de ‘Top 100 Global Innovators’ van Clarivate Analytics. Die organisatie houdt bij welke bedrijven wereldwijd het meest vernieuwend te werk gaan en telt het aantal wetenschappelijke publicaties sinds 1980.

De onderzoekers wijzen erop dat de TU/e bijna een kwart meer onderzoeken op haar naam heeft staan dan de nummer twee in de lijst, Harvard. Daar staat tegenover dat de citatie-impact van Harvard een stuk hoger is. Amerikaanse universiteiten domineren de lijst met vijftien noteringen.  Opvallend is dat ook andere Nederlandse universiteiten goed vertegenwoordigd zijn in het onderzoek van Times Higher Education. Zo staat de TU Delft op de negende plek met 671 publicaties, terwijl de Universiteit Utrecht met 506 artikelen op de twintigste plaats terug te vinden is. Met één publicatie minder staat de Universiteit van Amsterdam een plekje lager. Buiten de Verenigde Staten, die liefst veertien van de vijfentwintig universiteiten op de ranglijst afleveren, is Nederland met vier vermeldingen het best vertegenwoordigd van alle landen.

Times Higher Education wijst op het toegenomen belang voor universiteiten van goede relaties met het bedrijfsleven in de afgelopen decennia, naast de traditionele missie van onderwijs en onderzoek. Veel van de hoog gerankte universiteiten bevinden zich in de nabijheid van bedrijven uit de Global Innovators of hebben een bijzondere link met een dergelijk bedrijf. Voor de TU/e geldt dat met name voor Philips en NXP, voor de universiteit van Tokyo (14e) zijn dat Hitachi en Sony en de University of Minnesota (6e) heeft nauwe banden met bedrijf 3M. Thales Group (Parijs) heeft dan weer een sterke link met de University Paris-Saclay (16e).

Trots
College-voorzitter Jan Mengelers bevestigt het succes van de banden tussen regio en universiteit. “Onze universiteit is zestig jaar geleden op initiatief van de industrie in Zuidoost-Nederland opgericht. Sindsdien is de verbondenheid met die industrie alleen maar toegenomen en versterkt. Dat Eindhoven daarin de beste universiteit in de samenwerking met innovatieve bedrijven is, vervult ons allemaal met enorme trots.”

Hier vind je een analyse over deze (alternatieve) lijst van Times Higher Education.