TU/e-raceteam URE pakt podium en prijzen in Assen

University Racing Eindhoven (URE) heeft een goede indruk achtergelaten tijdens de eerste editie van Formula Student Netherlands. Ondanks dat het door betrouwbaarheidsproblemen naast de winst greep in het totaalklassement, toonde het TU/e-team aan in goede vorm te steken voordat het seizoen echt van start gaat. Zo won URE eerste prijzen voor de verantwoording van het ontwerp en bij twee dynamische events, en werd het derde in het eindklassement voor elektrische voertuigen.

Hoewel de wedstrijd nog niet is opgenomen in de officiële kalender en nog niet meetelt voor de wereldranglijst, maakten verschillende topteams de gang naar het wereldberoemde TT-circuit in Assen. In totaal streden er zo’n veertig teams om de diverse prijzen. Er waren wel enkele grote teams, zoals Delft, Zürich en Stuttgart, die kozen voor andere evenementen deze week waarmee wél punten te verdienen waren voor de wereldranglijst.

De snelheid zat er op de eerste dag gelijk al goed in bij het Eindhovense team, dat de eerste twee events, acceleratie en skidpad (een 'achtje' rijden), wist te winnen. Tijdens de autocross (een snelle getimede ronde) werd het team derde, maar leerde het dat er nog wat te winnen viel met het verstellen van de stuurinrichting.

Op donderdag stond nog een dynamisch onderdeel op het programma en dat was gelijk het lastigste. Uitrijden was hier het codewoord, want de zogeheten endurance - een tijdrit over 22 kilometer over hetzelfde circuit als de autocross - is niet alleen maatgevend voor de snelheid van de wagen, maar ook een meting van de efficiëntie. Lang liep coureur Max de Bruijn in op de grootste concurrent van Chalmers University. Toen de Zweedse racer van de baan verdween, kon de coureur van de URE12 nog een paar rondjes gas geven voordat hij de pits opzocht voor de verplichte rijderswissel.

Bij het wegrijden uit de pits ging het echter mis. Het team moest de URE12 een paar keer herstarten en toen de wagen na een kwartier pas zijn weg wist te vervolgen, kwam hij niet veel verder dan dertig meter. Een domper voor het team, dat een uitstekende uitgangspositie had om voor de overwinning te strijden. Met de uitvalbeurt in de endurance had het team meteen dubbel pech, omdat het daardoor ook geen resultaat boekte voor de efficiency. Daarmee was de overwinning dus uitgesloten en de teleurstelling in eerste instantie groot.

Toch werd URE tijdens de prijsuitreiking in Assen maar liefst vijf maal naar het podium geroepen voor de derde plaats in het elektrische klassement en individuele prijzen voor design, skidpad, acceleration en autocross. Maar dat was niet waar het team voor kwam.

“Uiteindelijk hebben we ons hoofddoel niet bereikt om hier het klassement te winnen”, vertelt teammanager Jesse Koenders. “Toch moet ik zeggen dat we als team goed gewerkt hebben en onszelf niets kunnen verwijten wat betreft het probleem met de auto. We hebben zeer uitgebreid getest en dit is nog nooit gebeurd.”

Na een ceremonie waarin de Eindhovense ploeg vijf bekers mocht ophalen, is het team volgens Koenders in elk geval “gemotiveerd om de komende tien dagen richting de volgende wedstrijd door te knallen. Het is sowieso al heel lang niet meer voorgekomen dat we zoveel zilverwerk mee naar huis konden nemen.” Komende week gaat het team nog drie dagen testen, daarna vertrekt de ploeg op 29 juli richting Oostenrijk.

URE zal deze zomer, naast Formula Student Austria op de Red Bull Ring bij Salzburg, ook in actie komen tijdens Formula Student Spain op het Circuit de Catalunya bij Barcelona. Het prestigieuze Formula Student Germany lijkt dit jaar aan het team voorbij te gaan, hoewel het stilletjes nog hoopt op een paar uitvallers, zodat het kan doorschuiven op de wachtlijst.