Nadere bestudering. Foto Bart van Overbeeke

URE showt nieuwe racewagen in DAF-museum

Op een bijzondere locatie en met de nodige show presenteerde URE vrijdagavond zijn nieuwste elektrische racewagen, de URE12. In het DAF Museum, “toch wel de bakermat van de automotive in Eindhoven”, werden de gasten met drie speeches en een aantal filmpjes vijf kwartier vermaakt. Pas daarna gingen, onder opzwepende muziek en stroboscopisch licht, de garagedeuren eindelijk open en was de racewagen te bewonderen.

'Nee, ik was nog nooit in het DAF Museum geweest' en 'wat een goed verhaal brachten ze'. De geluiden over de presentatie en gekozen locatie waren vrijdagavond veelal gelijk. Tweehonderd stoelen waren bezet door familieleden, vrienden en sponsoren. De 62 leden van URE mochten daar achter staan.

Teammanager Jesse Koenders vertelde op het podium over de historie van University Racing Eindhoven vanaf de eerste zeepwagen. Lekkere weetjes: de eerste wagen die meedeed aan de Formula Student competitie woog nog 280 kilo, de eerste elektrische wagen (URE05e) accelereerde in 3,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en staat nu in een Oostenrijks museum. En het grote doel: “We willen winnen in de competitie en daarbij leren we om een goede ingenieur te zijn.”

De technische details van de nieuwste wagen werden belicht door bestuurslid Torben Beernaert. Een samenvatting: de URE12 weegt 190 kilo en rijdt op vier motoren van 30 kW (vergelijkbaar met 41 paardenkrachten) in 2,3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.

De toehoorders zijn enthousiast. “Wij zijn erg onder de indruk”, zeggen de schoonouders van de teammanager. “Van de zijlijn kregen we steeds wel veel te horen van Jesse, maar wat hebben ze het vanavond goed in beeld gebracht.”

Een vertegenwoordiger van sponsor Orion Eindhoven, een detacheringsbureau, vond de presentatie professioneel. “Het was goed informatief en luchtig op de juiste momenten. De locatie is ook wel erg passend.” Mia Jelsma, coördinator van de TU/e-studententeams, is trots op het team. “Maar ze waren ook uitgedaagd door het College van Bestuur om hen te overtuigen van hun bestaansrecht. Dat is wat mij betreft met deze presentatie 2.0 gelukt.”

Collega-teams uit Aken en Leuven bekeken de wagen met veel interesse. Zij hebben hun wagens, waarmee ze straks in Assen tegen elkaar gaan racen, ook binnenkort af. “Wanneer wij ooit om hulp vragen, is URE altijd een van de eersten om te helpen. We trekken veel met elkaar op, en ook met het andere Nederlandstalige team, uit Delft”, zeggen de Belgische vrienden. “Vóór Assen gaan we samen een oefenwedstrijdje in Hasselt rijden.”