Japie zoekt borrelruimte

Het is nog onduidelijk waar de borrelruimte van Scheikundige Technologie terecht komt. De Faculteits Ontmoetingsruimte Technologie (F.O.R.T) van studievereniging T.S.V. ‘Jan Pieter Minckelers’ (Japie) is hard op zoek naar een nieuwe plek. Zij moet deze maand Matrix verlaten omdat daar verbouwd wordt voor TU/e Innovation Space. Een ruimte in Vertigo spreekt Japie het meest aan.

In de agenda van Japie staat al gemeld dat op de eerste woensdag van het nieuwe academisch jaar een afscheidsborrel voor de F.O.R.T.- commissie wordt gehouden, maar dat er nog geen idee is over de locatie. Pas eind juni hebben het bestuur van Japie en de F.O.R.T.-commissie gesprekken kunnen voeren met Dienst Huisvesting die hen eerder opdroeg 8 juli weg te zijn uit Matrix. Dat is nu verschoven naar 21 juli, maar waarheen is nog onduidelijk. Waarschijnlijk kan de F.O.R.T. vanaf mei 2018 weer in Matrix in gebruik genomen worden. Het gaat om onveilige situaties gedurende de renovatie en het saneren van asbest dat de F.O.R.T. weg moet.

Van de opties voor tijdelijke huisvesting die besproken zijn, is een ruimte in Vertigo het best. Alwin van Kaathoven, voorzitter van Japie, legt uit waarom het Gaslab, Athene en de Skybar van CHEOPS slechte voorstellen waren. “Het Gaslab wordt tijdens de verbouwing van Matrix gebruikt voor Innovation Space. Athene is een gebouwtje dat moeilijk te vinden is, maar bovendien al drie jaar leeg staat en niet één, twee, drie gebruiksklaar is. Het idee dat wij kunnen intrekken bij CHEOPS is gek. Wij hebben iedere dag activiteiten en CHEOPS is ook actief. Dat zal nooit passen.”

Andere mogelijkheden die Dienst Huisvesting aandroeg zijn het Personeels Vereniging Ontmoetings Centrum en een lokaal van Democratische School Eindhoven in het Paviljoen. Van Kaathoven: “Die locaties liggen ver weg van Helix. We hebben ruimte nodig voor diensten die we verlenen aan de faculteit zoals het organiseren van promotieborrels, dingen die we doen met Japie en onze gezelligheidsactiviteiten, vaak bier-gerelateerd.”

De donderdagmiddagborrel hoopt hij te mogen houden in de kantine van Helix. “We willen dat doen van vier tot zeven uur ‘s middags. De deuren van Helix zijn na zes uur slechts toegankelijk voor hen die daar van de beveiliging toestemming voor hebben.” De voorzitter verwacht dat daar wel een oplossing voor kan komen, net als voor het probleem van opslagruimte. “Dienst Huisvesting zei dat er in uiterste nood wel een container op de parkeerplaats kon worden gezet voor onze koelkasten, voorraad fusten en de tap.”

Moeilijker is het vinden van ruimte voor promotieborrels en lunches bij een studiekeuzecheckdag of diner bij een workshop. “We gebruiken de F.O.R.T. als ontvangstruimte voor officiële zaken zoals lunchlezingen van bedrijven. Om mensen daarvoor naar Paviljoen te laten gaan is vanwege de afstand niet ideaal. Het liefst gaan we naar een ruimte in Vertigo. We hebben eigenlijk alleen maar water en stroom nodig, onze verrijdbare bar brengen we zelf mee.”