Problemen met portaal MyTU/e? Meld het de helpdesk

Het nieuwe persoonlijke portaal MyTU/e is inmiddels door ruim tienduizend TU/e’ers bezocht. Hoewel de invoering relatief soepel verliep, ondervindt een deel van de gebruikers nog problemen. Zo krijgen personen die niet in de juiste gebruikerscategorie zijn ingedeeld, niet alle voor hen relevante tegels te zien. Ook functioneert de mail-app nog niet naar behoren.

Sinds de ingebruikname van het nieuwe portaal op mytue.tue.nl, op maandag 13 maart, zijn volgens projectmanager Henny van Alphen van het CIO Office een kleine zeshonderd reacties, positief en negatief, binnengekomen - zowel via de feedbackknop in het portaal zelf als via de mail.

“De meest voorkomende klacht is dat gebruikers een onvolledig dashboard te zien krijgen. Dit gebeurt als ze niet in de juiste gebruikerscategorie zijn ingedeeld, te weten student, docent, of medewerker. Bepaalde tegels ontbreken dan, zoals de Me@TU/e-tegel, Osiris of CANVAS.”

Volgens Van Alphen blijken mensen met namen met vreemde tekens relatief vaak verkeerd te zijn ingedeeld. “Dat kunnen we deels via een script, maar ook handmatig corrigeren, maar dan moeten die gebruikers zich wel bij ons melden.”

Hoeveel TU/e’ers nu nog met deze problemen kampen, kan ze niet inschatten. “Wel weten we dat al meer dan tienduizend mensen het portaal hebben bezocht, waarvan slechts een fractie zich bij ons heeft gemeld met problemen. We weten zeker dat alle studenten zijn geholpen en inmiddels het juiste dashboard hebben.”

Daarnaast zijn er klachten binnengekomen over de mail-applicatie, vertelt Van Alphen. “Sommige mensen kunnen in deze applicatie geen mails beantwoorden, of adressen invoeren. Ook hebben mensen gemeld dat alle mails gemarkeerd blijven als ongelezen, of dat mappen niet kunnen worden geopend.”

Over deze problemen staat ze in contact met de Britse leverancier van de software, zegt ze. “Die werken met man en macht aan het oplossen van dit probleem, maar ze hebben gedetailleerde input nodig over wat er fout gaat. Soms is dat afhankelijk van de browser en het besturingssysteem van de gebruiker. Ik wil daarom iedereen met problemen oproepen om zich te melden, zodat we een filmpje kunnen maken van het scherm. Daarmee kan de leverancier dan aan de slag.”

Wel wil de projectmanager benadrukken dat het portaal vooral gezien moet worden als een toegangspoort naar alle achterliggende systemen. “Gebruikers moeten daarom niet verwachten dat de tegel met de mail-applicatie alle functionaliteiten van Outlook zal hebben. Dat neemt niet weg dat we de bovengenoemde problemen zo snel mogelijk willen oplossen. We zijn ons bewust van de overlast bij sommige gebruikers.”

Informatie over de gerealiseerde oplossingen en de releasedata daarvan worden gepubliceerd via de FAQ-pagina van MyTU/e.