Foto | Satyaki Chaudhuri

Sportende studenten geëerd tijdens Sportgala

Voor de vijftiende keer reikte de Eindhovense Studenten Sport Federatie dinsdagavond de prijzen uit voor de beste sportende studenten. Behalve de beste mannelijke en vrouwelijke sporter werden ook het beste sportteam en de vereniging met de meest opvallende ontwikkeling in het zonnetje gezet.

In Café Thomas werd op een feestelijke manier stilgestaan bij de prestaties van de verschillende sportende studenten. De uiteindelijke prijswinnaars treden in de voetsporen van bekende namen zoals Ranomi Kromowidjojo (meervoudig Olympisch kampioen zwemmen, winnares in 2009) en Sanne Verhagen (Olympisch judoka, 2013-2014).

De award voor beste sportman ging dit jaar naar Sander de Graaf, vijfdejaars Werktuigbouwkunde en roeier bij Thêta. De Graaf, die twee jaar eerder ook al genomineerd was, roeit al geruime tijd mee in de top van Nederland. Daarnaast won hij de B-finale van het WK onder de 23. De kersverse studentensportman bedankte vooral zijn huisgenoten die zo goed voor hem hadden gekookt de afgelopen tijd en werd daarna door verenigingsgenoten geëerd met een saluut.

De 21-jarige Marissa Damink mocht het beeldje voor de beste studentensportvrouw ophalen. De hardloopster van Asterix pakte in juli de bronzen plak op de achthonderd meter tijdens het Nederlands kampioenschap. Damink, studente Technische Innovatiewetenschappen, loopt pas vier jaar hard en staat nu al vijfde op de nationale ranglijst.

De dames van Totelos-1 wisten de prijs voor het beste team in de wacht te slepen, terwijl kanovereniging Okawa de prijs voor beste vereniging won. Het damesvoetbalteam wist meer dan 250 doelpunten te maken en schopte het tot de halve finale van de KNVB-beker.

Discipline

Peter Geurts, bedrijfsleider van het Studentensportcentrum, roemde in Café Thomas de studenten om hun discipline om naast hun studie nog zoveel aan sport te doen. Hij vertelde dat het hem en de andere medewerkers van het sportcentrum veel doet dat er zoveel studenten zijn die het belangrijk vinden om te blijven bewegen.

“We hebben dit jaar, ondanks de capaciteitsproblemen, alweer 12.500 sporters binnen zien komen en het lijkt erop dat we gaan groeien naar 13.000”, zo vertelde hij. Geurts sloot af met de klassieke uitspraak voor een sportgala dat het wel erg moeilijk is om verschillende sporters van verschillende disciplines met elkaar te vergelijken.

Na de prijsuitreiking werd het publiek getrakteerd op een aerial hoop-demonstratie. Ook waren een band en een DJ ingehuurd om het sportgala af te sluiten - al was niet iedereen het eens met die naam voor het evenement. Afgestudeerd ex-bestuurslid van turnvereniging Suca, Nicole Plender, kraakte een kritische noot over de klederdracht. “Kijk om je heen, lang niet iedereen begrijpt blijkbaar wat galavoorschriften zijn”, begon de turnster, die zelf overigens de alcohol liet staan omdat ze komend weekend meedoet aan een wedstrijd.

“Ik heb zelf ook maar een kortere jurk aangetrokken, omdat ik hier vorig jaar de enige was met een lange jurk. Of ze mensen aan de deur moeten gaan weigeren? Dan hou je er maar vier over”, zei ze lachend.