Foto | Bart van Overbeeke

Wielrenners Lotto-Jumbo krijgen voorproefje windtunnel

De officiële opening staat gepland op 14 december, maar de eerste gebruikers van de nieuwe windtunnel van de faculteit Bouwkunde meldden zich deze week al in gebouw Ventur op de TU/e-campus. Wielrenners van de Nederlandse ploeg Lotto-Jumbo posteerden zich op hun tijdritfietsen in de tunnel om uit te vinden in welke formatie zij het minste last hebben van luchtweerstand tijdens de ploegentijdrit. Woensdagavond haalde dit bezoek zelfs het achtuurjournaal.

Onder het toeziend oog van de camera’s van de NOS onderwierpen zes renners van profploeg Lotto-Jumbo zich afgelopen maandag aan aerodynamische tests in de nieuwe windtunnel. Daarbij werd de windkracht op elke wielrenner gemeten bij luchtsnelheden van rond de zestig kilometer per uur – de kruissnelheid van een tijdritploeg. Ook werd met de gebruikmaking van rook aan trainer Mathieu Heijboer getoond hoe de precieze houding van de renner bepalend is voor de luchtstroom, en daarmee de weerstand.

Zowel de afstand tussen de renners als de volgorde van de individuele renners heeft invloed, vertelde hoogleraar Bouwfysica Bert Blocken maandag aan de NOS: “Zodra je íets verandert, verander je de weerstand van elke renner in de trein. Dat effect, ook stroomopwaarts, is belangrijk. Dat kan het verschil maken.”

Atmosferische grenslaag

De zogeheten atmosferische grenslaagtunnel is het geesteskind van Blocken en vormt een aanvulling op de bestaande aeronautische windtunnel in gebouw Cascade. De tunnel bootst de luchtstroom nabij het aardoppervlak na, en kan worden gebruikt om het effect van wind te meten op relatief grote schaalmodellen van (bijna) stilstaande objecten, zoals gebouwen, schepen of boorplatforms.

Door de testsectielengte van maar liefst 27 meter, en de doorsnede van drie bij twee meter, is de tunnel daarnaast ook uitermate geschikt om bijvoorbeeld modellen van rijen windmolens door te meten, of dus een treintje van echte wielrenners.

Blocken, zelf een groot wielerliefhebber, verdiept zich al langer in de aerodynamica van het wielrennen. Zo bewees hij dat het voor fietsers voordelig is om iemand in je wiel te hebben, dat volgauto’s een cruciale invloed kunnen hebben tijdens tijdritten, en dat de meest spectaculaire daalhoudingen, zoals die van toprenner Chris Froome, niet per se ook de meest aerodynamische zijn.

De officiële opening van de nieuwe windtunnel vindt plaats op donderdag 14 december om 16.00 uur en wordt die ochtend voorafgegaan door een symposium over ‘Good and bad practices in wind tunnel testing’. In de middag is een bezoek gepland aan de tentoonstelling  ‘Wind in the City’ in gebouw Vertigo. Na de openingsceremonie in Ventur is er een borrel. Bijwonen is gratis voor studenten en medewerkers van de TU/e. Opgeven kan via deze link.