“De grootste tegenstander ben je altijd zelf”

Voor de toeschouwer op afstand leek de Bridgestone World Solar Challenge 2017 misschien een vlot gelopen race. Maar Solar Team Eindhoven heeft wel degelijk hárd moeten werken voor zijn derde wereldtitel. "Het was echt geen makkie", benadrukt woordvoerster Beatrix Bos kort na de finish in Adelaide.

Iets na vijven in de Nederlandse nacht rolde de Eindhovense zonnewagen vrijdag over de finish in Adelaide, ruim drieduizend kilometer ten zuiden van Darwin waar ze begin deze week vertrok. De ontlading is groot bij de TU/e’ers die haar de voorbije twee jaar bouwden en de afgelopen dagen door de Australische outback loodsten. “We hebben ook de laatste etappe weer met z’n vijven gereden, we stapten uit en het hele team stond al klaar om ons op te wachten. Het is één groot feest”, aldus een blije Bos.

En dat feest durft het team volgens haar nu echt ook voluit te vieren - ook al krijgt het de wereldtitel pas zondag, ná de jurering op practicality, officieel toegekend. Hoe goed de voorgaande twee Stella’s hierop ook scoorden, en hoe overtuigend Stella Vie het efficiency-klassement afgelopen week steeds heeft gedomineerd - volgens Bos is het allerminst vanzelfsprekend dat Eindhoven hierin morgen de eerste plek zal pakken. “Ook de andere auto’s hebben een ontzettend mooi interieur. Ik denk dat de teamscores hier een stuk dichter bij elkaar zullen liggen dan op het vlak van efficiency. Maar we kunnen niet meer verliezen.”

Gemakkelijk of 'verwacht' is de winst volgens haar echter nooit geweest. Want ook al schreef Solar Team Eindhoven de Cruiser-klasse ook voorgaande twee edities al op zijn naam: “We hebben van tevoren tegen elkaar gezegd: je grootste tegenstander ben je zelf. Je moet gewoon zorgen dat jíj die race uitrijdt, dat is de uitdaging. En dat is gewoon heel hard werken, het team moet honderd procent aan de bak.”

Kapot getrild

En dat moest de ploeg ook donderdag, toen vlak voor de controlestop in Port Augusta onverwachts het middenconsole van Stella Vie afbrak. “We waren al zo dichtbij, dat was echt even een domper. Gelukkig bleek al gauw dat we het goed konden repareren.” Hoe de schade kon ontstaan, “dat weten we nog steeds niet goed. Waarschijnlijk heeft het te maken met trillingen onderweg. De wegen zijn hier veel slechter dan in Nederland, waarschijnlijk is het console daardoor kapot getrild.”

Deze vrijdag - de dertiende notabene - kan er voor TU/e-studente Bos en haar teamgenoten in elk geval niks meer stuk. “We moeten nog even wat praktische zaken regelen, de auto wegbrengen en dergelijke. En daarna gaan we naar het Belgian Beer Cafe, de stamkroeg hier voor de solarteams, om wat biertjes te drinken.”

Wie denkt dat het Eindhovense studententeam daarbij, met drie opeenvolgende wereldtitels op zak, tevreden achteroven zal leunen, heeft het mis. Want volgens Bos valt er wel degelijk nog het nodige te wensen: “Dat Nederland nu écht gaat geloven dat we al op zonne-energie kunnen rijden. Ook andere teams laten dat, met de stappen die ze hebben gezet, zien”.