Binnen! Foto | Bart van Overbeeke

Derde wereldtitel kan Solar Team Eindhoven niet meer ontgaan

Solar Team Eindhoven kan, na een van meet af aan overtuigende race, de Cruiser-klasse van de Bridgestone World Solar Challenge zo goed als zeker opnieuw op zijn naam schrijven. Vrijdag finishten de TU/e-studenten met hun Stella Vie in Adelaide, met een dusdanig hoge score op efficiency dat de ‘practicality’-beoordeling van zaterdag eigenlijk niks meer kan veranderen aan hun koppositie.

Ogenschijnlijk zorgeloos gleed Stella Vie afgelopen week door de Australische outback, drieduizend kilometer van Darwin naar Adelaide. Dit ondanks een beperkte testtijd ter plaatse, nadat de belangrijkste materialen - waaronder de wagen zelf en de accu - maar liefst drieënhalve week later dan verwacht arriveerden.

Zelfverzekerd achterover leunen was er - ondanks een vlot veroverde voorsprong - echter niet bij, beklemtoonde teamwoordvoerster Beatrix Bos woensdag nog vanuit Coober Pedy, nadat het team zijn vierde, deels regenachtige dag van de World Solar Challenge erop had zitten. “We blijven op scherp staan. Er hoeft maar één ding te gebeuren en je kunt uit de challenge liggen.”

Dat de wedstrijd onvoorspelbaar kan zijn - en niet alleen qua weer -, bleek nog geen etmaal later, toen de TU/e-ploeg zijn racedag vroegtijdig moest beëindigen. In de laatste bocht voor de controlestop in Port Augusta brak het middenconsole van Stella Vie af, inclusief het - daarna loshangende - stuur. Om geen risico te lopen, besloot het team een half uur eerder te stoppen en zich op het herstel van het console te storten.

Het euvel bleek geen domper van al te grote betekenis. Nog voor het vallen van de nacht was de schade hersteld, waarna het team vrijdagochtend koers kon zetten richting de finish in Adelaide. Daar kwam Stella Vie kort na het middaguur (iets na vijven 's nachts Nederlandse tijd) over de streep, zoals het grootste deel van de race met een volle vijfkoppige bemanning. En daar waren de blijdschap en trots groot, blijkt uit de eerste kreten bij de finish: "Wij doen wat het Nederlands elftal had móeten doen... Wereldkampioen!"

Morgen, zaterdag 14 oktober, worden de deelnemende auto's uit de Cruiser-klasse nog beoordeeld op hun praktische aspecten. Deze jurering telt mee voor de einduitslag, maar Stella Vie heeft op 'hoofdcomponent' efficiency de afgelopen dagen al zo'n voorsprong opgebouwd, dat andere ploegen de afstand ten opzichte van de Eindhovenaren niet meer kunnen overbruggen.

Delft werd gisteren wereldkampioen in de Challenger-klasse voor racers. Diverse veranderingen in het reglement voor de World Solar Challenge, die het al jaren door Nederlandse teams gedomineerde klassement hadden kunnen opschudden, hebben dus niet voor veranderingen op het hoogste podium gezorgd.

Zondag is de slotceremonie van de Bridgestone World Solar Challenge, inclusief de officiële prijsuitreiking in de verschillende klassen.

Update zondag 15 oktober: de slotceremonie van het evenement zit erop, de derde wereldtitel voor Solar Team Eindhoven is officieel.
Teammanager Wout Gubbels bedankte bij het in ontvangst nemen van de award niet alleen de TU/e, alle partners van het team ("die soms gék van ons zijn geworden") en de ouders van de teamleden, maar ook hun medeteams binnen de BWSC. "Want we doen dit allemaal sámen. Samen verspreiden we de boodschap van een duurzame toekomst voor de wereld."