Gebouw Spectrum, waarin ook is gewerkt met breedplaatvloeren.

Erasmus Universiteit ontruimt gebouw om mogelijk instortingsgevaar

Op de Erasmus Universiteit is gisteren een gebouw ontruimd omdat het mogelijk onveilig is. De vloerconstructie lijkt op die van een parkeergarage van Eindhoven Airport, die in mei voor een deel instortte. Die vloer was een BubbleDeck-vloer, wat een variant is van de breedplaatvloer. Ook in de TU/e-gebouwen Spectrum en Flux is gewerkt met breedplaatvloeren. Hoogleraar Simon Wijte, die ook het onderzoek naar de parkeergarage verrichtte, heeft die vloeren onderzocht en daaruit blijkt dat er geen reden tot zorg is voor beide gebouwen. Voor alle zekerheid vindt momenteel nog een dubbelcheck plaats.

In het twee jaar oude Polakgebouw van de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat 850 studieplekken en meerdere onderwijsruimtes heeft, zijn colleges de komende dagen niet mogelijk. Die worden verplaatst naar andere gebouwen, laat de universiteit weten.

Nadat op 27 mei een parkeergarage van het vliegveld in Eindhoven instortte door een constructiefout, vroeg de gemeente Rotterdam de universiteit om de vloeren van haar gebouwen nog eens onder de loep te nemen. Gisteren bleek uit het onderzoeksrapport van een onafhankelijk ingenieursbureau dat de veiligheid van de vloer in het Polakgebouw niet kan worden gegarandeerd.

Het College van Bestuur besloot daarop het gebouw te ontruimen “om de veiligheid van studenten, medewerkers en andere gebruikers te waarborgen”. In de andere gebouwen op de campus zijn de vloeren wel veilig.

Dubbelcheck

Op de TU/e-campus zijn er twee gebouwen met breedplaatvloeren: Flux en Spectrum. De TU/e heeft daarom deze gebouwen onder de loep laten nemen in lijn met het stappenplan zoals beschreven in het Informatiedocument van het ministerie van Binnenlandse Zaken, laat het Eindhovense CvB weten bij monde van voorlichter Ivo Jongsma.

Dit eigen onderzoek van de TU/e is volgens Jongsma uitgevoerd door hoogleraar Simon Wijte, die ook het eerdere onderzoek naar de parkeergarage verrichtte. Uit dat onderzoek blijkt dat er geen reden tot zorg is voor zowel Spectrum als Flux. De cruciale factor bij de parkeergarage was het gebruik van zelfverdichtend, niet-opgeruwd beton. Dit soort beton is niet toegepast in de breedplaatvloeren van Spectrum en Flux. Om volledig zeker te zijn, doet de universiteit momenteel nog een dubbelcheck hiervan, aldus Jongsma.

Slecht gehecht

Breedplaatvloeren zijn vloeren die bestaan uit een prefab basisplaat (breedplaat), waarop een laag beton gestort. In de vloeren van de parkeergarage was de basisplaat door het gebruik van zelfverdichtend beton zo glad, dat de betonlaag erbovenop zich slecht had gehecht aan de basisplaat. Dat leidde tot scheuren rond de koppeling van de vloerelementen.

De basisplaten van de breedplaatvloeren in Spectrum zijn gemaakt van traditioneel grindbeton, waarbij er sprake is van een veel betere hechting, en vallen dus buiten de verdachte categorie. Daarnaast is de overspanningslengte van de vloeren in Spectrum veel kleiner dan de vloeren in de parkeergarage bij een veel lagere belasting, waardoor de interne krachten kleiner zijn.

De basisplaten in Flux zijn van zelfverdichtend beton, maar hier is een ander vloersysteem gebruikt dan in de parkeergarage. Bovendien zijn de platen opgeruwd ter plaatse van de aansluiting, waardoor er goede hechting is. De vloeren in Flux zijn van het Cobiax-systeem.

In de Cobiax-vloeren zitten, net als in BubbleDeck-vloeren, lege plastic bollen voor gewichtsbesparing. Maar in het Cobiax-systeem zitten vlakbij de koppeling van de vloerelementen geen lege bollen, in tegenstelling tot bij het BubbleDeck-systeem. Dat maakt de verbinding en de sterkte van de Cobiax-vloeren beter.

De gebruikers van beide gebouwen zijn volgens Jongsma op de hoogte gesteld van de uitkomsten van de onderzoeken.