Flux als living lab voor Internet of Things

Bachelorstudenten aan de TU/e missen goed onderwijs over IoT, Internet of Things. Dat vindt George Exarchakos, Universitair Docent bij Electrical Engineering. Hij organiseerde daarom als pilot een keuzevak voor tweedejaars studenten. De praktijkopdracht werd gisteren uitgevoerd. Twintig studenten speelden levend Pacman in Flux, met zelfgebouwde controllers.

“Uitwisseling van data tussen voertuigen, gebouwen of voorwerpen met behulp van embedded elektronica, software en sensoren, wint terrein. Op de TU/e is nog geen hands-on onderwijs op dit vlak, buiten een mastervak bij Wiskunde en Informatica”, zegt UD George Exarchakos. “En dat terwijl er al wel vraag is vanuit het bedrijfsleven.” Samen met Universitair Hoofddocent Oded Raz ontwierp hij het keuzevak IoT for bachelors.

De nadruk ligt niet op colleges, maar op een praktijkopdracht. Daarom is er op vloer negen van Flux een infrastructuur aangelegd met ongeveer 25 nodes. Hiermee kunnen de twintig studenten van dit jaar hun IoT-applicatie testen. De opdracht was een controller bouwen die verbinding krijgt met de server, de data die terugkomen verwerken en dit naar de applicatie terugkoppelen. Daarnaast moest er ook een mooi design en een businessplan worden gemaakt.

Pacman

Arthur Timmermans, student Electrical Engineering, (zie foto) bouwde met zijn groepje twee controllers in de vorm van een bierpul. Omdat de presentatie in een ruimte op vloer tien was, kwam er een videoverbinding aan te pas om de werking te demonstreren. Met de bierpul in de hand liep een student naar de plekken waar ‘iets te happen was’ of weg van plekken waar de vijand loerde. Dat zag hij aan verschillend gekleurde ledjes in de bierpul. “Het was heel leuk om de leerstof in de praktijk uit te voeren met levend Pacman.”

“Volgend jaar willen we graag meer dan honderd studenten dit vak aanbieden. We hebben daarvoor wel een grotere omgeving nodig. Het zou kunnen wanneer we vier verdiepingen in Flux inrichten. Maar wanneer zoveel studenten gaan rondlopen met hun applicaties, zorgt dat misschien voor onrust bij de andere studenten en medewerkers. Daarom zou het nog veel beter zijn om het project uit te voeren in TU/e innovation Space”, zegt Exarchakos.

De pilot is verzorgd door een multidisiplinair team met medewerkers van Electrical Engineering, Computer Science en Industrial Engineering & Innovation Sciences. Wat Exarchakos betreft, doen daar in het vervolg meer opleidingen aan mee. De meest veelbelovende ontwerpen van deze pilot worden getoond op de Data Science Summit 2017.