Pieter Duisenberg

Omstreden Duisenberg wil kritiek wegnemen

Ik heb nu een andere rol, zegt voormalig VVD-Tweede Kamerlid Pieter Duisenberg tegen zijn critici. Voor het eerst reageert hij op de commotie rond zijn benoeming als voorzitter van universiteitenvereniging VSNU.

Onder een petitie tegen zijn benoeming staan bijna 4.800 handtekeningen van mensen uit alle geledingen van de academie: niet alleen studenten, maar ook hoogleraren. De universiteiten zagen de kritiek wel aankomen, zegt Duisenberg vandaag in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau.

Hij wil de weerstand wegnemen en gaat op tournee langs de universiteiten om met iedereen in gesprek te gaan, ook met zijn tegenstanders. In het interview zet hij alvast zijn oude standpunten in een nieuw licht.

Het steekt zijn tegenstanders vooral dat hij om een onderzoek vroeg naar de politieke voorkeur van wetenschappers. Zijn antwoord: “Dat was geen links-rechts-discussie. Voor mij is de vrijheid van de academie juist cruciaal.” Hij wilde alleen maar weten of er weleens sprake is van academische zelfcensuur, zegt hij.

Als Kamerlid verdedigde Duisenberg de prestatieafspraken met universiteiten en hogescholen, wat hem het verwijt van ‘rendementsdenken’ opleverde. “De prestatieafspraken zijn gemaakt toen ik nog geen Kamerlid was”, zegt hij nu. “Ze zijn niet van mij. Ik heb het draagvlak de afgelopen jaren ook gemist.”