Collegevoorzitter Jan Mengelers in het Gaslab. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e innovation Space met veel ambitie van start

De TU/e innovation Space die gistermiddag officieel werd geopend, moet de aanjager worden bij de verdere ontwikkeling van het hands-on onderwijs aan de TU/e. Studenten gaan er in samenwerking met docenten, onderzoekers en industrie werken aan maatschappelijke uitdagingen. Wetenschappelijk directeur Isabelle Reymen rekent er ook op dat het snel zal uitgroeien tot een hechte gemeenschap.

Aan ambities en fraaie vergezichten geen gebrek in het Gaslab, waar de TU/e innovation Space gisteren haar officiële opening beleefde. De ruimte die voorheen werd gebruikt door Studium Generale voor optredens en workshops, heeft in een half jaar tijd een flinke metamorfose ondergaan. De grote open ruimte op de begane grond staat vol met stevige werkbanken waar groepen studenten straks aan de slag kunnen met onder meer het bouwen van prototypes. Technische ondersteuning en begeleiding is direct beschikbaar. Boven zijn vergaderruimtes en werkplekken.

Door de diverse sprekers, waaronder collegevoorzitter Jan Mengelers, wordt maar weer eens benadrukt dat de TU/e innovation Space geen extra ruimte wordt waar straks enkel studententeams een plekje kunnen vinden. De prioriteit ligt op het aanbieden van hands-on onderwijs. Mengelers bekent dat de studententeams destijds voor hem en rector Frank Baaijens wel de inspiratiebron waren om met dit initiatief van start te gaan. “Ik was bij mijn aantreden 3,5 jaar geleden enorm verbaasd om te zien waartoe die teams in staat waren. Ze werkten multidisciplinair, waren uiterst creatief en innovatief en deden het in nauwe samenwerking met allerlei industriële partners. En dat ook nog eens in een relatief kort tijdsbestek”, aldus Mengelers. Die manier van werken moet volgens hem voor alle studenten beschikbaar komen.

Lex Lemmens, dean van het Bachelor College en vanzelfsprekend ook present bij de opening, ziet het als de toekomst van het onderwijs. “Studenten zullen straks voornamelijk hiervoor naar de campus komen, voor hands-on onderwijs. Je gaat ze vooral aantreffen in onze labs. Als het aan mij ligt bestaat straks tachtig procent van ons onderwijs hieruit.” Hij zegt het lachend, want ook hij beseft dat er nog een lange weg te gaan is, en dat de TU/e innovation Space daar een cruciale rol bij gaat spelen.

Snelle start

Lemmens is blij met deze snelle start in het Gaslab. “We hadden het nog kunnen uitstellen en er pas mee kunnen beginnen wanneer in 2018 het gebouw Matrix er klaar voor was, maar hoe eerder we het doen hoe beter. En wellicht was Matrix er in het begin nog te groot voor geweest. Dit gebouw heeft de juiste schaal om zoiets op te starten.”

Wetenschappelijk directeur Isabelle Reymen zegt dat voor het eerste kwartiel vier vakken al gebruik gaan maken van het Gaslab. “Het overgrote deel van de werkbanken is daarvoor bestemd, maar voor studententeams zijn er ook enkele beschikbaar. Die kunnen daar op intekenen. Daarnaast verwachten we studenten uit het Honors Program en beginnende studentondernemers van onze eigen universiteit. Op termijn moet het uitgroeien tot een hechte gemeenschap, waar men elkaar inspireert en motiveert. Ook het bedrijfsleven moet het als zeer interessante plek gaan zien, waar ze deel van willen uitmaken.”

De verwachting die door diverse sprekers al bij de opening wordt uitgesproken, is dat het Gaslab ook na de verhuizing naar Matrix in gebruik blijft als onderdeel van de TU/e innovation Space.