Thêtanen roeien naar goud en brons op het NK

Lisa Scheenaard, TU/e-student Bouwkunde en lid van roeivereniging Thêta, won afgelopen weekend ‘eindelijk’ goud op op het onderdeel ‘elite skiff’ tijdens het Nederlands Kampioenschap roeien in Amsterdam. Een andere Thêtaan en ook TU/e-student, Sander de Graaf, won brons in de ‘heren twee-zonder’ met zijn Delftse roeipartner. En het scheelde niet veel of dat was zilver geweest.

‘Ontlading’ volgde er na de winst, vertelt de 29-jarige Lisa Scheenaard. “Na vier keer tweede te zijn geworden op het NK begon het wel te kriebelen om te winnen. Het zat er ook wel in, ik wist dat ik de snelheid had. Ik roei de laatste tijd tegen het Nederlands record aan. Vorig jaar kwam ik net niet uit en was ik niet scherp genoeg.”

Scheenaard, die bouwfysica studeert aan de TU/e, heeft haar studie even op een laag pitje staan. “Ik heb nog wel een paar tentamens gedaan, maar mijn prioriteit ligt nu bij het roeien.” Hoewel ze vooral in Amsterdam traint, kun je haar ook nog geregeld in Eindhoven zien roeien. “Het is ook mooi dat Sander en ik er nu in de top aan hebben bijgedragen dat Thêta het in de breedte goed doet.”

De Eindhovense studentenroeivereniging was met meer dan veertig roeiers vertegenwoordigd op de Aegon NK Klein / Hollandia Roeiwedstrijden, waar werd gestreden om de nationale titels in de skiff en twee-zonder.

Brons

Sander de Graaf (22), masterstudent Werktuigbouwkunde aan de TU/e, haalde brons met roeipartner Vincent Klaassens – student aan de TU Delft. Dat deden ze in de ‘heren twee zonder’, dat wil zeggen zonder stuurman. “En het scheelde vier tiende van een seconde en we hadden het zilver te pakken”, vertelt Sander. Het duo ging twee maanden geleden samen roeien en dat bleek een gouden (en in dit geval dan een bronzen) greep. “We zijn allebei behoorlijk groot en sterk, en dat leek ons een goede combinatie. Dat bleek in de praktijk ook zo uit te pakken. Ik was ziek in de week voor het NK en had ook nog tentamens. Vincent had ook nog een tentamen. Toch liep de timetrial op vrijdag goed en plaatsten we ons direct voor de halve finales.” Het duo doet in juni, net als Lisa Scheenaard, ook mee aan de Worldcup in Belgrado.