Master Intro 2018 | Verrassende ideeën geven vertrouwen in de toekomst

Op de Master Intro donderdag werd er door de studenten multidisciplinair samengewerkt aan een challenge op één van de drie Strategic Areas van de TU/e: Health, Energy of Smart Mobility. Voorbeelden van de uitdagingen zijn het oplossen van het wereldwijde voedseltekort en het vergroten van vertrouwen in zelfrijdende auto’s. Voor de winnaars is er een high performance training die helpt om het beste uit je studie en carrière te halen. Eén van de gelukkigen? Een drijvende boerderij.

De challenge donderdag vindt plaats in de TU/e innovation Space, deze zomer verhuisd naar Matrix. “Deze ruimte is erop gericht om studenten te stimuleren na te denken over hoe hun onderzoek een bijdrage kan leveren in het beantwoorden van maatschappelijke vragen. We willen de verbinding maken tussen de universiteit, de toepasbaarheid van het onderzoek en de maatschappij”, vertelt innovation Space ambassadeur Christiaan Teeuwen enthousiast. Professoren, professionals en anderen die dagelijks met de problemen te maken hebben, begeleiden de studenten.

Challenges

De mastergroepjes kiezen zelf voor welke uitdaging zij een oplossing willen bedenken. In totaal zijn er zes challenges om uit te kiezen: Energy Transition, Energy Footprint, Smart City, Smart Mobility, Food Cycle en Lifestyle Technologies.

Student Applied Physics, Jan van Mastrigt, vertelt hoe zijn groepje 94 zich heeft toegelegd op de Smart Mobility challenge: “Wij willen vertrouwen creëren van overige weggebruikers in de zelfrijdende auto’s. Je kunt immers geen oogcontact meer maken met de bestuurder als de auto’s straks zo ver doorontwikkeld zijn dat niemand meer achter het stuur hoeft te zitten. Daarom hebben wij leds bedacht die groen, oranje en rood worden. Ze tellen ook af en geven jou als voetganger of fietser  in de vorm van een icoontje weer op de motorkap, zodat jij weet dat je gezien bent.”

Jury

De jury bestaat uit twee mensen van TU/e innovation Space, twee mensen die zich bezighouden met de TU/e Strategic Areas en twee mensen uit het bedrijfsleven. Elk groepje mag in ongeveer anderhalve minuut haar idee pitchen aan de jury. Daarna mogen ze nog enkele vragen beantwoorden.

Studente Embedded Systems, Aishwarya Raamkumar, vertelt dat ze het werken aan de challenges een leuke ervaring vindt: “Er zijn studenten uit veel verschillende landen en de teams zijn heel divers. Helaas was mijn groep wat klein, maar we hebben veel interactie gehad met andere teams om ons heen.”

Groepje 106 hoort tot de winnende groepjes. Ze had zich had toegelegd op de Food Cycle challenge. Jing-Cai Liu, studente Industrial Design: “Wij hebben een drijvende boerderij bedacht waarbij we land besparen. De boerderij ligt in zee en bestaat uit verschillende lagen. Onder het oppervlakte wordt het water gezuiverd zodat het bruikbaar is voor het te verbouwen voedsel. De boerderij draait ook rond zodat steeds een ander deel aansluit bij het land en geoogst kan worden.”

Lees verder onder de afbeeldingen.

Prijsuitreiking

Tot de prijsuitreiking werden de studenten nog vermaakt door de Tunas en was er gelegenheid voor een hapje en een drankje bij de foodtrucks. De sfeer was goed maar de rijen ook erg lang, wat zorgde voor een andere ‘uitdaging’: hoe krijg je de hongerige studenten naar de Markthal voor de uitreiking als deze nog wachten op hun avondmaal? Langzaam maar zeker stroomden de eerste studenten binnen en kon de uitreiking beginnen.

De winnaars zijn bekend gemaakt door rector magnificus Frank Baaijens. Hij haalde daarbij nog eens aan hoe belangrijk het is dat we samenwerken in multidisciplinaire teams om deze maatschappelijke uitdagingen van een oplossing te voorzien. De winnende concepten komen helaas niet online beschikbaar. Als de studenten gemotiveerd zijn om hun idee verder uit te werken, wordt hen daarvoor wel gelegenheid en coaching geboden bij de TU/e innovation Space.