Master Intro 2018 | "Snel beginnen aan de interessántere dingen"

Ruim driehonderd nieuwe masterstudenten uit binnen- en buitenland heette de TU/e maandagochtend welkom bij haar Master Kick-off. De komende vier dagen maken de nieuwkomers kennis met de universiteit, de Graduate School, medestudenten en de stad.

Simone De Rosa geniet in het Auditorium van een oer-Hollandse krentenbol. Zojuist heeft hij zich, samen met een paar honderd anderen, in de Blauwe Zaal laten toespreken door vertegenwoordigers van onder andere het International Office, studentenvereniging Cosmos, het platform My Future, de LGBT+-community Compass en bureau Studium Generale.

Simone verblijft sinds vrijdag in Eindhoven, in een tijdelijk appartement dat hij komend weekend voor de rest van het jaar verruilt voor The Student Hotel. Hij neemt deel aan een double degree-traject dat hem na dit jaar - hopelijk - de papieren oplevert voor zowel zijn Turijnse opleiding Mathematical Engineering als voor de TU/e-master Industrial and Applied Mathematics. Eindhoven kende hij vooraf eigenlijk alleen van PSV en ook van Nederland weet hij nog niet  veel. “Ik had natuurlijk wel eens van Amsterdam gehoord, van vrienden die daar geweest zijn.”

Veel mogelijkheden

Zijn eerste indruk van de TU/e is “heel goed. Je hebt hier voor alles ontzettend veel mogelijkheden, er zijn bijvoorbeeld veel verenigingen, sportclubs en andere manieren om te ontspannen”. Aan het koken en eten hier zal hij het meest moeten wennen, denkt hij. “Het zal even zoeken zijn waar ik alles kan krijgen.”

Verder gaat hij vooral zijn vrienden uit zijn studentenhuis in Turijn missen. Zijn vriendin, die hij ook daar leerde kennen, hoort daar trouwens niet bij - en dat is positief: “Ze neemt deel aan het Erasmus-programma en gaat over een paar weken vlakbij Brussel wonen. De afstand is straks korter dan tussen de steden in Italië waar we vandaan komen”.

Lees verder onder de foto.

Even verderop zit de eveneens Italiaanse Selima Curci, afkomstig van Sardinië. Ze woont al een jaar in Eindhoven, werkt hier bij het platform StudyPortals en behaalde inmiddels haar TOEFL-certificaat (voor haar beheersing van het Engels als tweede taal). Selima kwam naar Nederland met haar vriend, ze wonen in een appartement vlakbij het centrum. De meeste administratieve rompslomp hebben de twee dus een jaar geleden al overwonnen; deze week hoopt Selima vooral grip te krijgen op TU/e-specifieke zaken zoals het inschrijven voor vakken.

De Italiaanse gaat hier de master Data Science in Engineering doen. Haar eerste indruk van de TU/e? Gróót. “Het duurde even vanochtend voordat ik het goede gebouw had gevonden.” Gewezen op het betrekkelijk compacte karakter van de Eindhovense campus reageert ze lachend: “Mijn universiteit op Sardinië heeft maar één gebouw.”

Eindhoven en Nederland bevallen haar goed. “We hebben al veel mensen leren kennen en mooie plekken bezocht.” Vooral Utrecht sprak haar aan, verder bezocht ze onder meer de Keukenhof: “Maar daar waren te veel toeristen. Ik heb liever wat rustigers”.

Tussen de vele internationals, van wie de overgrote meerderheid uit Europa en Azië komt, staan ook de Nederlandse studiegenoten Pepijn Jansen en Rik Martens. Beiden hebben bedrijfseconomie gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg en stappen nu, in navolging van een tevreden kennis, samen over naar de Eindhovense master Operations Management and Logistics. Na wat heen en weer mailen mogen ze direct starten met deze master, met daarnaast nog drie verplichte en twee sterk aanbevolen vakken vanuit de pre-master.

Pepijn en Rik verwachten vooral in Eindhoven te zijn om te studeren. Pepijn is gehecht aan zijn al opgebouwde sociale (studenten)bestaan in Tilburg en blijft dan ook daar wonen. In tegenstelling tot vooral alle internationale masterstudenten, die huis en haard hebben achtergelaten voor hun studie in Eindhoven, kroop Rik juist terug onder moeders vleugels; hij gaf zijn Tilburgse kamer op en trok tijdelijk weer in bij zijn ouders in Asten. En ja, dat is (het makkelijk kunnen aanschuiven voor het avondeten daargelaten) “best wel moeilijk”, erkent hij. “Ik moet in één keer weer allerlei taakjes doen en zo.”

Dat ze vandaag bij de Master Kick-off als Nederlanders zwaar in de minderheid zijn, deert de twee niet; vanuit Tilburg zijn ze al gewend aan de nodige internationals om hen heen. Ze hopen deze week, bijvoorbeeld tijdens de workshops, meer mensen te leren kennen voordat hun master volgende week maandag echt van start gaat.

Vandaag staat met name nog in het teken van allerlei administratieve zaken, zoals het regelen van een bankrekening, verzekeringen, verblijfspapieren of inschrijving bij de gemeente. Ook is er een informatiemarkt waarop uiteenlopende organisaties en verenigingen zich presenteren. De TU/e ondersteunt de nieuwkomers waar mogelijk, benadrukt Sarah van den Nieuwenhof van het International Office in haar welkomstwoord, “zodat jullie vlot kunnen beginnen aan interessántere dingen: je studie en leven in Eindhoven”.