Drugs, xtc - waar zijn die criminele studenten dan?

Criminelen ronselen chemiestudenten om in drugslaboratoria te komen werken, zegt burgemeester Arend van Hout van de Gelderse gemeente Westervoort. Bij de opleidingen kijken ze verbaasd op. Aan de TU/e zijn geen signalen dat studenten worden geronseld, laat bestuurswoordvoerder Barend Pelgrim weten.

foto Shutterstock

De criminelen zouden zich zelfs inschrijven voor chemieopleidingen om in contact te komen met de studenten, schreef regionaal dagblad De Gelderlander. De rekrutering zou 'op grote schaal' voorkomen.

Burgemeester Van Hout is voorzitter van Samen Weerbaar, waarin onder meer gemeenten, politie, Openbaar Ministerie en de Belastingdienst samenwerken in de strijd tegen georganiseerde criminaliteit. Hij wil dat er lespakketten komen om jongeren te behoeden voor een leven in de criminaliteit.

Barend Pelgrim, bestuurswoordvoerder aan de TU/e, heeft bij verschillende TU/e’ers en bij de Eindhovense politie gepeild of dit soort zaken bij hen bekend zijn. “De bestuursleden bij studievereniging Japie hebben laten weten dat ze nooit voor deze zaken zijn benaderd en dat zij er nooit over hebben gehoord.”

Via de TU/e-dienst Safety and Security vernam Pelgrim “dat de TU/e veelvuldig afstemming en contact met de politie heeft. Er zijn in de afgelopen jaren geen signalen of bewegingen geweest die aanleiding geven om dieper in de materie te duiken die de burgemeester van Westervoort meldt”.

Schriftelijke toestemming

Het is nagenoeg onmogelijk voor studenten en medewerkers aan de TU/e om chemicaliën waarmee je synthetische drugs kunt maken ‘zomaar’ te bestellen. Pelgrim: “De ‘directe stof’ GHB (gamma-hydroxybutyraat, red.) staat bijvoorbeeld wel in de leverancierscatalogus, maar zodra die wordt besteld, neemt de leverancier contact op. De faculteit moet altijd schriftelijk toestemming geven en aangeven dat die stof specifiek gebruikt wordt voor het onderwijs of voor wetenschappelijk onderzoek. Ook kan het zijn dat je twee of meerdere stoffen nodig hebt om via een chemische reactie tot een drug te komen. De leverancier heeft voor deze stoffen dezelfde procedure als bij een directe stof.”

Daarnaast, zo laat Pelgrim weten, heeft de TU/e verschillende chemicaliën in huis die vallen onder de opiumwet. “Deze worden zeer strikt per kwartaal gemonitord; de hoeveelheden worden in kaart gebracht en de TU/e heeft een verplichting om frequent te rapporteren aan de douane.”

Volgens de bestuurswoordvoerder heeft de universiteit de afgelopen tien jaar nooit verdachte situaties meegemaakt binnen Helix, het gebouw van Scheikundige Technologie. De AIVD zou nooit vragen hebben gesteld over mogelijk verdachte personen of situaties bij Scheikundige Technologie.

Pelgrim meldt nog “dat de universiteit erop rekent erop dat studenten uitstekend in staat zijn om een scherpe beoordeling te maken over wat wel en niet oorbaar is. Als ze ongewild worden benaderd, kunnen ze altijd terecht bij vertrouwenspersonen en bij de TU/e-beveiliging.”

Niet van gehoord

Onder andere ook bij opleidingen van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen hebben ze nog niets gehoord van ronselpraktijken, zeggen ze in de Gelderlander. Ook elders in het land kijken ze ervan op.

De woordvoerder van Fontys Hogescholen, met vestigingen in Brabant en Limburg, reageert sceptisch. Als er bij zijn hogeschool zoveel studenten chemie betrokken zouden zijn bij drugscriminaliteit, dan zou daar wel iets van naar buiten zijn gekomen, vermoedt hij. “Al weet je natuurlijk niet wat studenten in hun vrije tijd doen.” Ook de opleidingsmanagers hebben er niet van gehoord, geeft hij in hun naam door.

CDA-Kamerlid Michel Rog riep minister Arie Slob van Onderwijs naar het vragenuur in de Tweede Kamer. “Het CDA heeft hier grote zorgen over”, zei Rog. “Het is buitengewoon ernstig als we studenten opleiden die uiteindelijk ten dienste staan van de drugscriminaliteit.”

Slob informeerde bij de Onderwijsinspectie en andere instanties, maar die hebben geen meldingen gekregen dat er inderdaad problemen zijn op dit gebied. “Maar we weten dat we dit soort signalen serieus moeten nemen”, zei hij erbij. Deze week nog gaan de ministeries van Justitie en Onderwijs met de burgemeester in gesprek.

Nogal wiedes

Rog was niet gerustgesteld. Het is “nogal wiedes” dat er geen meldingen zijn, meent hij. “Die activiteiten vinden onder de radar plaats.” Slob zou laten uitzoeken waar de beweringen vandaan komen, zegde hij toe.

Het bericht in de Gelderlander past in verhalen over de vermenging van onderwereld en bovenwereld. Criminelen zouden steeds meer infiltreren in de gewone samenleving, zodat allerlei bestuursorganen zoals gemeenteraden in gevaar komen.

Burgemeester Van Hout was niet voor commentaar bereikbaar. De provincie Gelderland laat weten dat er nog geen afspraken zijn gemaakt over een grote voorlichtingscampagne onder scholieren en studenten. In de Gelderlander zei Van Hout dat hij met de provincie over de financiële middelen voor zo’n campagne had gesproken.

Drugs aan de TU/e

Cursor sprak eerder uitgebreid met hoogleraar chemische biologie Luc Brunsveld over wat er in je lichaam gebeurt wanneer je drugs neemt, waarom er verschillende manieren van innemen zijn en wat TU/e-studenten van hem leren op dit gebied. En: wat gebruiken TU/e’ers zelf? Lees meer in dit eerdere artikel, dat een jaar geleden verscheen in onze 'Explorer'-special.