Volop TU/e’ers in FRITS top-50

Er schitteren zeventien TU/e'ers in de jaarlijkse top-50 van stadsglossy FRITS. TU/e-alumna Ingrid de Boer staat op nummer 3 in de top-50 vrouwen. Universiteitshoogleraar Maarten Steinbuch is op nummer 18 de hoogstgenoteerde TU/e-man.

foto Shutterstock

De eerste plek voor ‘topvrouw in de regio' gaat naar zakenvrouw van het jaar Aukje Kuypers en de ‘topman’ is Peter Kentie, directeur-bestuurder van Eindhoven365. Tien van de vijftig regionale topvrouwen werken aan de TU/e of hebben hier gestudeerd. Er staan zeven 'TU/e-mannen' op de ranglijst.

Jo van Ham, lid van het College van Bestuur van de TU/e, wordt gezien als een man met veel macht en invloed in Eindhoven; hij is geplaatst op nummer zestien. Alumnus Technische Bedrijfskunde Eric van Schagen, topman van Simac NV in Veldhoven en voorzitter van het Universiteitsfonds van de TU/e, bezet de 22ste plek op de jaarlijkse lijst.

Caroline Hummels, hoogleraar Design and Theory for Transformative Qualities en daarnaast Theme leader Participatory Health and Wellbeing, is druk met haar twee functies aan de TU/e. Ze komt binnen op nummer 24. De internationale alumna Kavitha Varathan staat op nummer 26. Ze heeft de master Architectuur afgerond aan de TU/e.  Wetenschappelijk directeur van de innovation Space, Isabelle Reymen, staat op nummer 27.

We tellen door

Carlo van de Weijer staat op nummer 26 bij de mannen. Hij heeft aan de TU/e gestudeerd, en is hier werkzaam als directeur van de Strategic Area Smart Mobility. Karin Overdijk, nummer 28, studeerde Bouwkunde aan de TU/e en was hoofd van de stafafdeling Vastgoed. Over hoogleraar Carlijn Bouten, nummer 33, staat in de FRITS: 'Pionier op het gebied van weefselkweek en regeneratieve geneeskunde, op het snijvlak van biologie, geneeskunde en techniek'.

Bert-Jan Woertman was tot voor kort Commercial Director Campus op de TU/e. Op het moment is hij Managing Director Brainport en hij bezet de 34ste plek. De directeur van TU/e's Strategic Area Health, Carmen van Vilsteren, staat op nummer 36 in de top-50. Drie plaatsen na Van Vilsteren komt Jessica van Eijs (nummer 39). De Bouwkunde-alumna is sinds 2017 lid van de Tweede Kamer namens D66.

Lightyear en Shell

Verder een mooie notering voor Steef Blok, directeur ‘Innovation Lab’: 45. Tessie Hartjes, directielid van Lightyear en alumna Electrical Engineering, komt nieuw binnen op plek 47. De laatste twee alumni vinden we op plek 48: Lex Hoefsloot, studeerde hier Automotive en is tegenwoordig CEO van Lightyear. Shell CEO Marjan van Loon (Scheikundige Technologie) staat op 48 bij de vrouwen.

“Bij de start van de Top-50’s in 2010 was ‘macht en invloed de insteek”, vertelt Hans Matheeuwsen, uitgever en hoofdredacteur van FRITS Magazine. Het tijdschrift begon met alleen maar topvrouwen en de lijstjes werden door de jaren heen steeds serieuzer genomen. “Onze lijsten zijn niet volgens een wetenschappelijke systematiek of analyse samengesteld. Wij kunnen de mate van invloed en macht niet objectief meten”, aldus Matheeuwsen. Wie er beslissen over de ranglijsten wilde Meeuwissen niet prijsgeven, “op verzoek blijven zij anoniem”.

Dit jaar vierde het tweemaandelijkse tijdschrift FRITS zijn tienjarig bestaan. De top-50 editie is de populairste editie van het jaar en de publicatie op maandagavond in het Muziekgebouw Eindhoven was dan ook drukbezocht. Het tijdschrift pakt met deze editie groot uit met twee covers en 212 pagina’s.