Foto | Shutterstock

Gridshell van ijs moet Chinezen versteld doen staan

Een 3D-geprinte ijskoepel komt er dit jaar nog niet in de Noord-Chinese stad Harbin. Arno Pronk, universitair docent bij TU/e-faculteit Bouwkunde, hoopte daar een half jaar geleden nog wel op, maar het vervoer van de benodigde apparatuur is te omslachtig. Hij gaat volgende week op de campus van de universiteit van Harbin wel een gridshell van ijs bouwen. Hiervoor worden spuitzakken gebruikt waar doorgaans slagroom uitkomt.

foto Trial/Shutterstock

Voor de zomervakantie was Pronk nog zeer positief over zijn nieuwe project dat zes maanden later in Harbin zijn beslag moest krijgen. Daar zou hij een ijskoepel gaan printen in plaats van er een bouwen door het opspuiten van ijswater tegen een opblaasbare mal, wat tot nu toe het toegepaste procedé is. Hij vertelde een gelei ontwikkeld te hebben die niet alleen de daarin vermengde materialen goed bindt, maar die tevens functioneert als een smeermiddel. Hiermee zou voorkomen worden dat de spuitmond van de 3D-printer verstopt raakt. Het patent was al aangevraagd.

Volgens Pronk is het dit jaar echter nog te omslachtig om de benodigde apparatuur richting Harbin te krijgen. Gekozen is daarom om op de campus van het Harbin Institute of Technology een gridshell te gaan bouwen. Dit is een open constructie, die volgens Pronk niet zozeer een functionele waarde heeft, maar meer een esthetische, “maar die wel laat zien wat 3D-printen met ijs mogelijk maakt”.

Voor het maken van de constructie wordt eerst een mal opgeblazen, waarover touwen gespannen worden, wat de basis zal vormen voor de uiteindelijke grid van ijs. Met spuitzakken, normaal bedoeld voor slagroom, wordt de speciale ijsgelei die in Eindhoven is ontwikkeld als het ware ‘geprint’ op dit netwerk van touw. Hiervoor moet een speciale stellage gebouwd worden, zodat de ijsprinters overal goed bij kunnen zonder de constructie te beschadigen. Nadat de ijsgelei is opgevroren, wordt de mal verwijderd en blijft de open constructie achter.

Tegen kunst aan

In het verleden wees Pronk ook altijd nadrukkelijk op de functionele waarde van zijn constructies, zoals het tijdelijk creëren van opslagruimte in koude gebieden, of eventueel zelfs voor de bouw van onderkomens op Mars. Maar bij dit project is dat niet aan de orde, bekent hij. “Deze gridshell zit tegen kunst aan, het heeft duidelijk een esthetisch aspect. We hopen de Chinezen hiermee te verbazen.“

Dit jaar is Pronk, die morgen richting Harbin vertrekt, ook aangewezen als jurylid voor het befaamde ijsfestival in deze stad. Hij zal deze winter drie keer die kant opgaan. In samenwerking met de universiteit van Harbin bouwde hij er eind 2017 de Flamenco Ice Tower.

De plannen van Pronk om in 2022 in Beijing tijdens de Olympische Winterspelen een Holland House van ijs neer te zetten, heeft hij aanzienlijk bijgesteld. “De omstandigheden in Beijing zijn daar niet geschikt voor: het is er dan niet koud genoeg. Het lijkt me wel enorm kicken als we in het Holland House elke dag bij de huldiging van medaillewinnaars 3D-geprinte bustes van die personen kunnen presenteren.”