StUmobiel helpt studenten en ouderen een handje

Studenten krijgen een auto tot hun beschikking en rijden hiermee ouderen naar bijeenkomsten. Een win-winsituatie zou je zeggen. De vijf TU/e-studenten die StUmobiel tijdens een collegereeks hebben bedacht, zien nu hun plan door Zuidzorg gerealiseerd worden. Binnenkort komt er een auto bij Traverse te staan.

StUmobiel heeft als doel om eenzame ouderen uit hun sociale isolement te halen en contact tussen jong en oud te stimuleren, door middel van een vervoerservice. De opzet is eenvoudig: studenten ontvangen credits per gereden kilometers voor het vervoeren van ouderen en kunnen deze gebruiken voor privé-kilometers. Vijf TU/e-studenten (Maximiliaan Morres, Tobi de Kok, Tom Hessels, Marjolein Hordijk, Lisa Stavenuiter) die toevallig bij elkaar in de groep kwamen bij de USE learning line new product development and marketing, practical course on Innovating by Design bedachten dit plan twee jaar geleden.

Maximiliaan Morres: “Zuidzorg zocht op dat moment een alternatief voor de huidige vervoersdienst en de vraag was of wij daar iets voor konden bedenken. We hebben verschillende ouderen geïnterviewd en ons businessplan ontwikkeld. Het idee is door Zuidzorg verder ontwikkeld. We zijn er nog steeds vrijwillig bij betrokken, maar hebben de tijd niet om er fulltime in te stappen.”

Match

Bij StUmobiel geven geselecteerde studenten hun beschikbaarheid op. Senioren reserveren een rit en vervolgens wordt een match gemaakt en daar krijgen senior en student er een melding van. De student ontvangt gegevens over de duur van de rit, vertrektijd vanaf het universiteitsterrein en de breng- en haallocatie. De student haalt de auto op en voert de rit uit. In het begin zal er alleen nog gereden worden naar ontmoetingscentra in Eindhoven en Veldhoven. De student ontvangt credits per gereden kilometers. Deze credits kunnen gebruikt worden om zelf gebruik te maken van de auto’s.

Het project gaat binnenkort van start met een auto bij Traverse - een exacte datum is nog niet bekend. Het plan is dat er uiteindelijk meerdere auto’s op de campus komen. Belangstellende studenten kunnen zich aanmelden via de website.