Kamermeerderheid wil af van ‘goede’ en ‘excellente’ opleiding

Opleidingen die door de onderwijskeuring komen, krijgen als het aan de Kamer ligt alleen nog een ‘voldoende’. Wie straks wil weten hoe goed de NVAO een opleiding vindt, zal de accreditatierapporten erop na moeten slaan.

De SGP kreeg gisteravond brede steun voor haar voorstel om de zogeheten gedifferentieerde beoordeling van opleidingen uit de accreditatiewet te halen. Onderwijskeurmeester NVAO moet wat Kamerlid Roelof Bisschop betreft alleen vaststellen of een opleiding voldoet aan de wettelijke eisen. Hoe goed die precies is, moeten anderen maar bepalen. Bovendien is dat onderscheid lastig te maken, hadden ook de Onderwijsraad en de NVAO zelf al vastgesteld.

De SP, GroenLinks, CDA en D66 zetten hun handtekening onder het amendement. Kamerlid Van Meenen (D66) vindt net als de SGP dat de inspectie en de NVAO moeten toezien op de kwaliteit van het onderwijs, maar dat het niet de taak van de overheid is om te zeggen wat de beste opleidingen zijn.

Op jacht

Volgens zijn collega Futselaar van de SP leiden de etiketten goed en excellent tot ongewenst gedrag. Opleidingen gaan dan “op jacht naar de beste plekken op ranglijstjes” en “schikken zich naar vermeende wensen van accreditatiepanels”. Hij pleit voor een open en eerlijk gesprek met deskundigen die de opleiding beoordelen en dat lukt volgens hem beter als daar geen nadere oordelen van afhangen.

De VVD is er minder blij mee. Kamerlid Judith Tielen kan niet geloven dat het onderscheid tussen een zes en een negen niet is vast te stellen door de NVAO. “De sector zelf beoordeelt zijn studenten voortdurend op het verschil tussen een 6,5 en een 7-plus. Als je dat als sector kunt, moet je dat ook voor jezelf kunnen doen, zouden wij zeggen.”

Zichtbaar

Maar omdat ze alleen de PVV op dit punt aan haar zijde wist, zei ze dat het niet per se de NVAO hoeft te zijn die de kwaliteitsverschillen tussen opleidingen zichtbaar maakt. Denk bijvoorbeeld aan de oordelen in Nationale Studenten Enquête waarop onder meer de Keuzegids zich baseert.

Minister Van Engelshoven schoot haar te hulp. Als de predicaten “goed” en “excellent” verdwijnen, mag daar wel tegenover staan dat de accreditatierapporten van de NVAO beter leesbaar en toegankelijk worden. Voor wie meer wil weten over kwaliteitsverschillen bieden deze rapporten interessante informatie volgens de minister. Alle sterke en zwakke punten van opleidingen staan erin.

Deel dit artikel