URE keert terug naar Duitsland en debuteert in Hongarije

University Racing Eindhoven (URE) mag na een jaar afwezigheid weer zijn opwachting maken tijdens Formula Student Germany. Het TU/e-team wil komende zomer op in totaal vier Formula Student-evenementen uitkomen, waaronder voor het eerst in Hongarije.

De Formula Student-competitie is inmiddels zo groot, dat deelname voor een team lang niet altijd zeker is. Om er zeker van te zijn dat de kwaliteit van de teams hoog genoeg is, wordt voor de meeste races op basis van resultaten uit het verleden een voorlopige lijst gemaakt. Overige teams kunnen zich daarnaast proberen te plaatsen via een registratiequiz: een vrij lastige vragenlijst over de reglementen van de competitie. Vorig jaar ging het voor URE nog fout bij de registratiequiz voor de Formula Student-wedstrijd in Duitsland.

Luxeprobleem

Dit jaar boekten de Eindhovenaren wél succes voor deze wedstrijd bij de oosterburen. Het team plaatste zich afgelopen maandag in totaal voor drie evenementen, namelijk FSG (Duitsland), FS East (Hongarije) en FSA (Oostenrijk). “De uitvoerige voorbereiding heeft dus haar vruchten afgeworpen”, verklaart een opgeluchte teammanager Dennis de Niel. De resultaten betekenen een terugkeer naar het officieuze wereldkampioenschap in Duitsland en het debuut voor de Eindhovenaren in Hongarije. Daarnaast is het team al geplaatst voor de tweede editie van Formula Student Netherlands, omdat het hier vorig jaar het podium wist te halen.

Ook gaat het team er vanuit dat het, met zijn nieuwe wagen URE13, zijn opwachting mag maken in Barcelona tijdens Formula Student Spain. Dit evenement nodigt zelf deelnemers uit en gezien de resultaten uit het verleden "gaan we er zeker vanuit dat we daar weer heen mogen”, aldus de teammanager. Daarmee plaatst het team zich voor het eerst voor vijf evenementen. Dat creëert een luxeprobleem; URE kiest er dan ook voor om de wedstrijd in Oostenrijk te laten schieten. Dit vanwege de daaruit voortvloeiende beperkte voorbereidingstijd van slechts drie dagen voor Duitsland. In plaats daarvan hoopt URE wél te debuteren op FS East in Hongarije; de officiële deelnamebevestiging moet nog volgen.

Voor het team betekent vooral de terugkeer naar Duitsland een grote opluchting. Niet alleen mag het weer op het allerhoogste niveau meedoen; ook betekent het dat de vier ringen van een van de grootste sponsoren van het team, Audi, dit jaar terugkeren op de neus van de nieuwe wagen. “Dat is een hele leuke extra beloning”, vertelt De Niel, die het vernieuwde contract bevestigt.

Zelfrijdende auto

Naast de reguliere competitie, waarin URE normaal gesproken mikt op een plek in de top-vijf, ontwikkelt het dit seizoen ook voor het eerst een zelfrijdende racewagen. Hiervoor wordt de twee jaar oude URE11 omgebouwd. De Niel: "We gaan komende week de URE11 rijklaar maken, zodat we binnenkort kunnen beginnen met het inbouwen van de apparatuur.”

De nieuwe richting die het team is ingeslagen, zorgt ook voor een aanwas van nieuwe sponsoren "die we niet met de normale auto hadden kunnen strikken”, vertelt de teammanager, die computerhardwareproducent Nvidia als een van de grote namen noemt waarmee URE samenwerkt. De planning blijft vooralsnog om in 2018 demonstraties te rijden, om vervolgens in 2019 te kunnen deelnemen aan Formula Student Driverless in Duitsland. “In juni willen we als team zelf een demonstratie organiseren. Ook zijn we in gesprek met FSN om op Assen een demonstratie te geven.”