Vidi-beurzen voor elektronicalimiet, botmodel en evolutievergelijkingen

Drie TU/e-onderzoekers hebben deze ronde een Vidi in de wacht gesleept. Pieter Harpe (Electrical Engineering) onderzoekt de limieten van analoge circuits, Sandra Hofmann (Biomedische Technologie) krijgt de Vidi voor een model van een miniatuurbot, en Oliver Tse (Wiskunde en Informatica) voor evolutievergelijkingen.

foto Shutterstock

Analoge circuits op de limiet

Dr.ir. Pieter Harpe, Faculteit Electrical Engineering, Mixed-signal Microelectronics

Alomtegenwoordige elektronica voor implantaten, draagbare elektronica en omgevings-observatie dient zeer klein en goedkoop te zijn, mag maar weinig vermogen verbruiken en moet een beperkte ecologische voetafdruk hebben. De wetenschappers zullen fundamentele limieten en trade-offs van analoge circuits onderzoeken, nieuwe ontwerpconcepten voorstellen en ‘zuinige’ prototypes ontwikkelen voor biomedische sensoren en omgevingssensorsen.

Model van een miniatuurbot

Dr. Sandra Hofmann, Faculteit Biomedische Technologie, Orthopaedic Biomechanics

Er is weinig bekend van de complexe wisselwerking tussen de verschillende celtypen in botweefsel. Het doel van dit project is om in het laboratorium met behulp van humane cellen miniatuurbotten te creëren. Vervolgens wordt botremodelering bestudeerd in gezonde en pathologische situaties zodat specifieke therapieën ontwikkeld kunnen worden.

Evolutievergelijkingen onder één paraplu

Dr. Oliver Tse, Faculteit Wiskunde en Informatica

Allerlei fysische processen worden beschreven door evolutievergelijkingen die er op het eerste gezicht verschillend uitzien. De onderzoeker introduceert een nieuw concept; dynamisch-variationele transport functionalen, waarmee hij bestaande evolutievergelijkingen onder één paraplu gaat brengen. Dit concept kan daarnaast gebruikt worden om nieuwe evolutiestructuren te genereren, en nieuwe numerieke schema’s voor simulatie.

De ‘Vidi’ wordt jaarlijks toegekend als NWO Vernieuwingsimpuls aan onderzoekers die na hun promotie succesvol onderzoek hebben verricht. Op deze manier wil NWO onderzoek financieren dat gedreven is uit nieuwsgierigheid. Een toekenning van een Vidi-beurs is een enorme prestatie gezien het honoreringspercentage van vijftien procent.