In Memoriam | Rein Rumphorst

Afgelopen vrijdag 8 juni overleed Rein Rumphorst in de leeftijd van 92 jaar. Tot voor kort was Rein nog bijna dagelijks te vinden in de faculteit Technische Natuurkunde.

Rein was opgeleid als radiotechnicus aan de Elektrotechnische School in Amsterdam en werkte daarna bij de Rijksluchtvaartdienst en het Instituut voor Kernfysisch Onderzoek. Van 1971 tot zijn pensioen in 1985 werkte hij bij het Natuurkundig Laboratorium van Philips. In die tijd kwam hij in contact met Hidde Brongersma en dat was het begin van een lange relatie met de TU/e. Rein hielp in de avonduren bij het ontwikkelen van meetopstellingen in de groep Fysica van Oppervlakten en Grenslagen en zette dat na zijn pensioen onverdroten voort. Hij heeft in veel groepen van de faculteit zijn sporen na gelaten.

Rein kwam ’s ochtends op de fiets vanuit Waalre naar de TU/e. Karakteristiek waren zijn witte overhemd met opgestroopte mouwen, bij warm weer de korte broek, en het ruitjespapier met potlood waarop hij zijn schakelingen ontwierp. Daar kwam geen computer aan te pas. Rein Rumphorst was een echte vakman op het gebied van analoge elektronica. Hij heeft talloze ingenieuze opstellingen ontwikkeld.

Rein was een perfectionist. Er was maar één manier waarop iets af was en dat was als het perfect was. Rein had een hekel aan prutswerk en ook aan prutsers. Rein zat ook nooit om een mening verlegen. Je kon bij hem altijd terecht voor een gesprek, een welgemeend - ook ongevraagd - advies, een smeuïg verhaal of een mooie anekdote.

In 2001 liet Rein, toen nog maar 76, in een interview met de Cursor optekenen: "Ik wil het liefste werkend sterven". Zelfs in het hospice waar hij de laatste weken verbleef, was hij omringd door plastic tassen vol elektronica. Schakelingen die nog af moesten of waar nog een beschrijving voor gemaakt moest worden. Nog even zijn afschuw kenbaar maken over die ene fabrikant die nog steeds niet wist hoe je een goede oscilloscoop moet bouwen. Rein bleef tot op het laatst een vakman en vol humor. Hij merkte dat zijn lichaam hem na 92 jaar in de steek liet, waarop hij er voor koos het leven los te laten. Dit accepteerde hij en dat maakte een bezoek aan hem in deze laatste fase tot een bijzonder moment.

We zullen Rein herinneren als een zeer bijzonder mens, een man met humor, die stond voor zijn vak en die de helpende hand uitstak naar ieder die dat wilde. Wij wensen zijn familie veel sterkte toe in de komende periode.

Wijnand Dijkstra en René Janssen, namens de capaciteitsgroep Moleculaire Materialen en Nanosystemen