‘Living labs’ als mantelzorger

In een ‘empathische woning’ neemt technologie deels de rol van de mantelzorger over en worden ouderen gestimuleerd om langer actief te blijven. Vorig jaar startte de TU/e hier onderzoek naar met drie ‘living labs’. Nu zijn dit er al acht. Deze initiatieven, onder leiding van hoogleraar Smart Architectural Technologies Masi Mohammadi, staan woensdag 7 maart centraal tijdens een symposium in de Zwarte Doos, bedoeld voor partners uit de zorg- en woningwereld en overige belangstellenden.

Marije Kortekaas onderzoekt in Roermond hoe een complex met aanleunwoningen kan worden veranderd in een omgeving die sociaaleconomisch zwakke ouderen stimuleert om gezond te leven. Haar collega Leonie van Buuren houdt zich bezig met slimme woningen voor ouderen met dementie, en Joyce Fisscher probeert het voormalige klooster Sint Jozefoord in Den Bosch om te vormen tot een kleinschalige, huiselijke woonomgeving. Ze zijn alle drie PDEng-student binnen het TU/e-programma Smart Buildings and Cities en hebben twee jaar om hun ideeën in samenwerking met zorginstellingen en woningcorporatie aan de praktijk te toetsen in living labs.

Uitbreiding

De drie onderzoekers krijgen nu gezelschap van zes nieuwe collega’s, vertelt hoogleraar Masi Mohammadi, de drijvende kracht achter het programma Empathic Living Labs. “Het aantal living labs wordt uitgebreid van drie naar acht, en het symposium is een moment om de nieuwe samenwerkingen formeel te bekrachtigen en het afgelopen jaar te evalueren. Eerst gaan we met de bestuurders van de betrokken instellingen van gedachten wisselen, en daarna presenteren de PDEngs de projecten. We sluiten af met een huiskamergesprek over de toekomst van de woonzorgomgeving.”

Mohammadi benadrukt dat haar internationale collega’s vaak verbaasd reageren als ze horen over de living labs. “Deze manier van co-creatie, waarbij zoveel maatschappelijke organisaties openstaan voor samenwerking met de universiteit, is internationaal gezien echt bijzonder.”

Traditie

Daarnaast heeft de TU/e-hoogleraar de ambitie om in langjarige wetenschappelijke studies te onderzoeken wat de effecten zijn van bepaalde ontwerpkeuzes. “Die traditie bestaat in de bouwkunde eigenlijk niet. Ik heb weleens het gevoel dat we vooral onszelf aan het behagen zijn in plaats van de mensen voor wie we ontwerpen.”

Wat dat betreft is haar contact met de gezondheidszorg leerzaam, zegt ze. “Daar wordt natuurlijk wel alles uit den treure wetenschappelijk onderzocht, in een heel traject van laboratorium tot dierproeven naar klinische tests. Die houding zouden we in ons vakgebied ook kunnen toepassen, om zo meer bewustwording te creëren voor de sector.”

Het symposium ‘Het nieuwe wonen. Living labs in co-creatie met zorg- en maatschappelijke organisaties’ vindt op woensdagmiddag 7 maart vanaf 13.00 plaats in de filmzaal van De Zwarte Doos op de TU/e-campus. Inschrijven kan door een mail te sturen naar Leonie van Buuren.