Archieffoto | Bart van Overbeeke

Verkiezingen gemeenteraad: “Kies niet voor 't leukste logo”

Gemeenteraadsverkiezingen? Niet iedere student heeft die hoog op zijn bucketlist staan. Om de eerstvolgende verkiezingen minder onopgemerkt voorbij te laten gaan, organiseren Compositum en Studium Generale een debatavond. Op maandag 12 maart kun je je standpunten beter leren kennen door te luisteren naar Eindhovense kandidaten van verschillende politieke partijen. TU/e-studenten Lisanne Kuntz en Niels van Hest vinden dat je je op z'n minst moet verdiepen in de keuzemogelijkheden.

Van kleins af aan is Lisanne Kuntz, vicepraeses van studentenvereniging SSRE, verteld dat ze van haar stemrecht gebruik moet maken. “Dat vind ik nog steeds erg belangrijk, maar ik vind het net zo belangrijk dat mensen zich dan ook echt in de standpunten verdiepen en niet kiezen voor het leukste logo of zoiets.”

Ook bij de vicepraeses van Demos, Niels van Hest, was politiek vroeger een standaardgesprek aan de eettafel. “Toen ik ongeveer vijftien jaar was en begreep hoe Nederland in elkaar zit, betrokken mijn ouders mij en mijn zusje ook in de gesprekken. Later heeft mijn vader op de lijst gestaan van D66 in onze gemeente. Dat was de eerste keer dat ik mocht stemmen. Het maakte me allemaal nog niet heel veel uit toen en ik heb daarom maar op de Piratenpartij gestemd, als een soort laatste puberale actie tegenover mijn vader.”

Kuntz en Van Hest (en medeorganisator E.S.C-president Jaap Peterse) maken deel uit van het Compositumbestuur, het overkoepelende orgaan van de drie studentengezelligheidsverenigingen in Eindhoven. Zij hebben gesprekken gevoerd met veel gemeentepartijen voordat die hun verkiezingsprogramma’s vaststelden om zo de belangen van studenten aan de partijen duidelijk te maken. Het mes van het debat snijdt voor de organisatoren dus aan twee kanten: bezoekende studenten worden zich politiek bewust, maar ook gaan de gemeentepartijen het belang inzien van de mening van studenten.

Opkomst

Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2014 heeft in Eindhoven minder dan de helft van de kieskaarten het stembureau bereikt. Van Hest vindt dat moeilijk te begrijpen. “Als je gaat nadenken over je rechten in een democratie, is stemmen toch wel een van je beste voorrechten. Persoonlijk vind ik het gewoon zonde als je geen gebruik zou maken van je stemrecht.” Kuntz is iets genuanceerder: “Ik vind het aan de ene kant zonde, maar als deze minderheid zich goed verdiept in de verkiezingen, vind ik dat meer waard dan mensen die zomaar snel ergens op stemmen.”

Beide studenten hebben zelf totaal geen behoefte aan een stemadvies. Van Hest vindt dat ieder zijn eigen onderzoek moet doen. “Praten met de mensen op de lijst, de partijprogramma’s lezen of naar bijeenkomsten gaan. Ik stem uiteindelijk voor mezelf of voor mijn groep mensen waarmee ik me verbind. Daar heb ik niemands stemadvies voor nodig.” Kuntz wil ook geen advies géven: “Kies vooral iets wat je zelf wil kiezen en niet omdat iemand anders wil dat jij het kiest.”

Het debat maandagavond in de Blauwe Zaal heeft een Lagerhuis-opzet. Bezoekers hoeven zich volgens Van Hest niet voor te bereiden. “Ik denk dat het juist leuker wordt als iedereen er zo vers ingaat als maar kan. Maar misschien is het handig na te denken over welke veranderingen je als student wilt zien in de stad.”

Het wordt vast leuk, denkt hij: “Er worden stellingen besproken en de zaal is verdeeld in voor- en tegenstanders. Na elke betuiging van een politicus kunnen de mensen opstaan en wisselen van 'voor'  of 'tegen'. Zo zie je meteen wat de algemene mening van de zaal is.”

Studium Generale organiseert ook een informatieavond over de verkiezingen voor internationals. Vrijdag komen lokale politici, onder wie Industrial Design-studente Eva de Bruijn van Groen Links, uitleggen hoe het er in de Eindhovense gemeenteraad aan toegaat. Wie een kieswijzer wil uitproberen, kan bij de gemeente terecht.

Archieffoto | Bart van Overbeeke