Internationals vragen politici discriminatie tegen te gaan

Voor ‘Eindhoven elections’, afgelopen vrijdagavond georganiseerd door Cosmos, jongerenpartij DWARS en Studium Generale, kwamen zeven gemeenteraadsleden opdraven om internationale studenten en medewerkers te informeren over de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Het publiek koos de stellingen, maar wilde vooral zijn hart luchten over discriminatie van de internationals. Dat onderwerp klonk in ieder geval het luidst.

De grote opkomst in de Coronazaal van Luna weerspiegelt de behoefte bij internationals aan info over de gemeenteraadsverkiezingen. Valérie Tjin-A-Djie kwam in 2013 vanuit Suriname naar Eindhoven en zit, ondanks haar Nederlandse nationaliteit, naar eigen zeggen ‘in the dark’. “Ik hoop echt dat ik er hier achter kom waar ik op moet stemmen.”

TU/e-student Eva de Bruijn vertelt het publiek, vóór de stellingen gekozen worden, hoe de Eindhovense politiek in elkaar zit. “Er zijn 45 gemeenteraadsleden die nu uit elf partijen komen. We kunnen onze burgemeester niet kiezen. Er zijn zeven wethouders. Op 21 maart wordt ook gestemd over de sleepwet, maar dat is alleen voor Nederlanders.” Ze legt heel praktisch uit hóe het stemmen werkt: “Gooi je stempas niet weg. Neem ook een identiteitsbewijs mee. Tot 21.00 uur kun je overal stemmen, ook in De Zwarte Doos en MetaForum.” Een beetje lachend vertelt ze dat het tellen van de stemmen met de hand gebeurt. En serieus dat de rol van internationals na het stemmen niet is afgelopen: “Je kunt zelf actief zijn en de politici gewoon opbellen. Of vanavond al aanspreken.”

De organisatie heeft zes stellingen bedacht. Via een app kiest het publiek ervoor de volgende thema’s te bespreken: groei van Eindhoven Airport, sociale huisvesting en autoverkeer in de binnenstad.

(Lees verder onder de foto)

Dat Eindhoven Airport mag groeien vindt alleen Jeroen Dasbach (TU/e-alumnus, VVD). Rik Thijs (GroenLinks) is juist faliekant tegen. De rest (PvdA, Christen Unie, CDA, Ouderen Appèl en SP) is onduidelijker. “Groei mag, mits in overleg met de bewoners”, “Brainport moet wel bereikbaar zijn, maar we willen geen overlast”, “Groei kan stap voor stap". Beetje origineel is Caro Goudriaan van SP: “Liever treinen.”

Misstanden

Wat woningbouw betreft heeft alleen VVD een afwijkende mening. Die wil niet dat sociale woningbouw prioriteit krijgt boven bouwen voor mensen met hogere inkomens. Eigenlijk wil de rest dat ook niet; iedereen pleit voor een mix met huizen voor elke inkomensgroep, en ook voor studentenhuisvesting. En dan veert de zaal op. Het publiek grijpt zijn kans om te vragen wat de sprekers aan de misstanden kunnen doen die zij ervaren.

“Ik heb veertien maanden op een wachtlijst gestaan”, zegt een promovendus. “Ik betaal, als Nederlander, bij Vestide veel minder dan mijn internationale vrienden voor een vergelijkbare kamer”, verklaart Yoram Meijaard van Groep-één. “Via een kijkavond kom je echt niet aan een kamer. En op Facebook staat dat er Nederlandssprekenden worden gezocht”, zegt een jonge vrouw.

Mieke Verhees (PvdA) reageert direct: “Dat is onacceptabel. Klaag de huisbaas aan. Niemand hier aan tafel vindt dat dat kan.” VVD wil de regels over studentenhuizen in woonwijken opfrissen en Jack Kerremans van Ouderen Appèl voegt toe dat de normen en waarden ook wel weer opgefrist mogen worden. In ieder geval moet de gemeenteraad op 22 maart hiermee aan de slag, zegt Rik Thijs.

Nederlandse stempas

Van discriminatie op de huurmarkt gaat het publiek over naar buitensluiting bij officiële instanties. “Er zijn nauwelijks Engelstalige websites. Ik wist bij DUO niet of ik geld kréég of betalen moest”, klaagt een Indiase man. De politici trekken het weer terug naar de verkiezingen. “Inderdaad is het schandalig dat de stempas niet is voorzien van een Engelse bijsluiter”, vindt iedereen. GroenLinks verzekert dat er nu een campagne op social media komt.

De derde stelling, over minder autoverkeer in de stad, haalt het door tijdgebrek niet. Dat is jammer, maar toch heeft scheikundestudent Limi Kalapurackal (geboren in India, maar met een Oostenrijks paspoort) vanavond veel geleerd. “Ik had de - Engelstalige - stemwijzer ingevuld en kwam hier voor meer informatie. Het advies dat ik kreeg was GroenLinks en ik zie dat hier wel gesteund door dit debat.” Ze heeft haar stempas nog niet ontvangen, “Ik ben pas verhuisd”, maar ze is zeker van plan die te achterhalen en te gebruiken.

Vanavond maandag 12 maart, is er weer een debat. Nu in lagerhuis-setting, in de Blauwe zaal, vanaf 20.00u. Ditmaal Nederlandstalig.