Pauze inlassen door een digitale druk op de knop

Studenten die de komende twee weken in collegezaal 2 in het Auditorium vertoeven, hebben de mogelijkheid om via een digitale knop hun behoefte aan pauze aan te geven. De docent ziet het dan als veel studenten een onderbreking willen. Het is een test van enkele studenten Industrial Design (ID), die voor een mastervak de opdracht hebben ‘een gezondere campus te realiseren’.

“Als je naar de wc moet of even koffie wil halen, dan is het normaal dat je even pauze neemt. Maar als je even een luchtje wil scheppen, word je raar aangekeken”, stelt Mariëlle Jonkers. Met studiegenoten bij het vak Experiential Design Landscapes ging ze aan de slag met het ‘gezonder maken van de campus’ en op tijd pauze houden is het onderwerp waar zij op uitkwamen.
“We willen de sociale druk om alsmaar door te gaan er af halen. Als steeds meer studenten even pauze nodig hebben, dan is dat een teken voor de docent dat hij of zij een onderbreking moet inlassen.”

De ID’ers hebben een website ontwikkeld, waarmee studenten hun pauzebehoefte kunnen aangeven. De docent ziet dan via een tablet de aantallen voorbij komen. Jonkers: “Je mag maar een keer aangeven dat je pauze wil en de docent beslist uiteraard nog altijd zelf.”

De studenten hebben eerst binnen ID getest en zijn nu begonnen in zaal 2 van het Auditorium, omdat daar veel studenten komen. De docenten zijn van tevoren wel op de hoogte gesteld en studenten worden er via QR-codes op geattendeerd. Volgens Jonkers vinden studenten en docenten het tot nu toe ‘wel tof’.