Ontwikkelplan verbindt TU/e direct met centraal station

Station Eindhoven moet een internationaal knooppunt gaan worden en de plannen daarvoor beginnen steeds meer vorm te krijgen. Aan de noordkant van het station moeten tienduizend woningen komen en door vergroening van dat gebied, met name rondom de Dommel, krijgt de campus van de TU/e straks een directe verbinding met het station.

De bovenstaande plannen komen voort uit het masterplan Knooppunt Eindhoven XL, zoals de ontwikkeling van het stationsgebied bij het Eindhovense gemeentebestuur is gaan heten. Er moeten langere perrons komen, zodat er veel meer en ook langere treinen kunnen stoppen, en er is behoefte aan een tweede in- en uitgang aan de noordzijde van het station - ter hoogte van de Dommel - zodat er in de toekomst een snelle, directe verbinding komt met de campus van de TU/e.

Niet alleen het station moet in het kader van deze 'schaalsprong' op de schop worden genomen. Dat geldt ook voor de directe omgeving aan beide zijden van het station. Aan de zuidkant moeten nieuwe kantoren en woningen komen. Gedeeltelijk zijn de plannen daarvoor al in de maak. Ten zuidwesten van het station komt District E: drie hoge torens voor kantoren en appartementen. Het andere deel van de plannen betreft het terrein aan de zuidoostkant van het station. Ook daar moet hoogbouw komen.

Maar ook aan de noordkant van het station moeten in de jaren tot aan 2035 meer kantoor- en woongebouwen komen, onder meer op de plek waar nu nog het Beursgebouw staat. Ook de bouwplannen voor de Bunker aan de Kennedylaan maken er deel vanuit. Direct gevolg is dat de Fellenoord vanwege alle woningen die er aan weerskanten komen, zijn karakter als doorgaande weg verliest en smaller en groener wordt. De Dommelvallei wordt omgetoverd tot een stadspark, waardoor studenten en medewerkers van de TU/e direct toegang krijgen tot het station.

TU/e-hoogleraar Ruth Oldenziel maakte vier jaar geleden deel uit van de stuurgroep Duurzaamheid van de universiteit. Ze zegt dat vanuit die groep destijds ook een plan bij de gemeente en de NS is ingediend om het station en de campus beter met elkaar te verbinden. Het idee was om dat middels een overbrugging van de Dorgelolaan tot stand te brengen. Het liep volgens haar uiteindelijk stuk op het feit dat NS Vastgoed de reizigers toch langs de winkeltjes in de stationsgalerij wilde hebben.

"De situatie zoals die nu is bij de overgang van de Dorgelolaan, mag je een klassiek voorbeeld  noemen van verkeersstromen die slecht op elkaar zijn afgestemd", zegt Oldenziel. "Auto's, voetgangers en fietsers, het loopt allemaal door elkaar heen." Het plan van de gemeente ziet ze als een trend die je tegenwoordig in meer grote steden aantreft: de verdichting van bewoning en kantoren rondom stations, die steeds multifunctioneler worden.

Volgens Bert Verheijen, beleidsmedewerker bij Dienst Huisvesting en destijds ook deel uitmakend van de stuurgroep, zegt dat een tweede entree bij de Dommel een logische optie is. "Dagelijks gaan tussen het station en de campus zeker tussen de vijftien- en twintigduizend mensen op en neer. Dat worden er in de toekomst alleen maar meer, zeker als in de zomer van 2019 Fontys hier op de campus van start gaat met haar technische opleidingen. Dan komen er zo'n vijfduizend personen extra bij. Die zou je als NS toch eigenlijk een andere toegang tot het station willen bieden dan de nu bestaande bij busstation Neckerspoel."