Het team van Tau dat dit jaar de Ringvaart Regatta gaat roeien. Foto | Noah Tabor

"Mond dicht en roeien" tegen Alzheimer

Dit jaar moet het gaan lukken: in een acht - met stuurvrouw - honderd kilometer roeien in de Ringvaart Regatta. Zeven studenten Werktuigbouwkunde, leden van Rhetoricadispuut Tau, en twee vrienden van Tau gaan deze uitdaging aan op woensdag 6 juni. Het doel: geld ophalen voor Alzheimer Nederland.

foto Noah Tabor

Dennis Volleberg heeft van dichtbij meegemaakt hoe vreselijk Alzheimer is; afgelopen jaar verloor hij zijn beide opa’s aan de ziekte. “We hadden op voorhand discussie welk goed doel we aan deze uitdaging zouden verbinden; voor mij was het duidelijk dat het Alzheimer Nederland moest zijn.”

Vorig jaar deed een groep van Rhetoricadispuut Tau ook al mee aan de honderd kilometer lange roeitocht (toen voor KWF Kankerbestrijding), maar vanwege slecht weer werd deze tocht afgelast. De heren roeiden een alternatieve tocht om toch het geld op te halen.

Dichte sluis

Volleberg zat ook in de ploeg van vorig jaar, net als drie andere teamleden van dit jaar. “Toen deden we zestien uur over de alternatieve tocht. We hadden wat problemen met een sluis die dicht was.”

Dit jaar verwacht de ploeg de regatta in twaalf uur te kunnen volbrengen: “Uitgaande van een gemiddelde van tien kilometer per uur en wat pauzes, moet dat lukken. We hebben dit jaar meer getraind en hebben echt geoefende roeiers in ons team zitten.”

Marloes van Nuland is coach en stuurvrouw van het team. “Ik ben er bang voor dat ze ons flink achter de vodden aan gaat zitten, als coach is ze bloedfanatiek. Maar ze weet ons altijd goed te motiveren”, zegt Volleberg. Trainen doet het achttal vaak door naar Helmond te roeien, naar ‘paaltje 0’. “Dat is een training van 22 kilometer, heen en terug. Niet de volle afstand inderdaad, maar net als bij een marathon train je niet de volle afstand. De rest doe je op karakter.”

Opgeven

Ondanks de training zal het zwaar worden, weet Volleberg uit ervaring. “Klagen heeft op zo’n moment toch geen zin. Mond dicht en roeien, uiteindelijk komen we er wel. Opgeven is geen optie.” Na de race wacht de roeiers in Delft een festival, maar Volleberg verwacht niet dat ze daar vol ingaan. “Vorig jaar was ik zó moe!”

Nu is het zaak om nog wat kilometers in de armen en benen te krijgen en de handen in te smeren met kamferspiritus om de huid uit te drogen. “Wandelaars smeren dit ook op hun voeten tegen blaren.” Om met een lach te vervolgen: “Als ik mezelf zo beluister, is dit eigenlijk een heel slecht idee hè? Maar we gaan het toch doen!”

De roeiers van Tau - naast Volleberg en stuurvrouw Van Nuland zijn het Sebastiaan van Kemenade, Alexander Wessel, Bas Raes, Rik van Stratum, Bart Verhaegh, Otto van de Ven en Yuri Copal - hopen tweeduizend euro op te halen voor het goede doel. Op hun site kun je een kilometer kiezen om te sponsoren. Dat kost 25 euro. Op hun facebookpagina kun je op de hoogte blijven van het team. Er doen dit jaar in totaal 160 boten mee aan de Ringvaart Regatta, vanuit studentenroeivereniging Thêta doen meerdere ploegen mee.