Werktuigbouwers roeien honderd kilometer voor KWF

Een groep Werktuigbouwkundestudenten, verenigd in Rhetoricadispuut Tau, gaat op 7 juni honderd kilometer roeien voor het goede doel. De vader van één van de dispuutsleden is terminaal ziek en dat maakt mede dat de heren zich volle bak het bloed op de handen willen roeien om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding.

‘Dat moeten we eigenlijk gewoon een keer doen’. Volgens dispuutslid Sebastiaan van Kemenade was de Ringvaart Regatta (van Leiden via een boog om Schiphol heen naar de finish in Delft) al een paar jaar onderwerp van gesprek binnen Rhetoricadispuut Tau. Vooral Thêtaan Dino Verhoef had al eerder gepoogd zijn maten enthousiast te krijgen voor de roeimarathon.

Nu juist zíjn vader ongeneeslijk ziek is, zag Tau de tijd rijp voor actie. De werktuigbouwers, van wie slechts de helft “serieuze roei-ervaring” heeft, gingen samen in training bij Thêta, dat zijn trainingsfaciliteiten en een boot beschikbaar stelde. De ploeg staat er, na een paar maanden sportieve voorbereiding, volgens Van Kemenade goed voor: “Zeker sinds afgelopen weekend kan ik wel zeggen dat het een gestroomlijnd geheel begint te worden”.

De negen, onder wie de 'stuur', roeien enkele tientallen kilometers per week. Daadwerkelijk een keer honderd kilometer afleggen, is niet aan de orde; in training voor een marathon loop je vooraf doorgaans ook geen 42 kilometer, stelt Van Kemenade.

Komende zondag hebben de acht-met-stuur nog een laatste duurtraining; daarna heeft de ploeg nog een week de tijd om de handen in te smeren met kamferspiritus ter voorkoming van blaren. “Dit zorgt ervoor dat je huid van een soort krokodillenleer wordt.”

Op karakter

De heren verwachten de te roeien honderd kilometer (zonder wissels, maar wel met enkele verplichte stops, bijvoorbeeld bij sluizen) in tien tot elf uur te volbrengen. “Gewoon doorpeddelen” is het devies, “we doen het vooral op uithoudingsvermogen en karakter - ondanks dat we straks geheid het bloed op de handen hebben staan”.

Op dinsdag 6 juni vertrekt de ploeg naar Leiden, om daar de volgende ochtend om 07.50 uur te starten. Mentale steun is er onder anderen van de twee coaches, maar ook van dispuutsgenoten en leden van onder andere dispuut HenK die de roeiers vanaf de kant richting finish zullen proberen te schreeuwen.

Vooral voor zijn dispuutsgenoot Verhoef wordt het volgens Van Kemenade een belangrijke en emotionele marathon. Begin deze week kreeg de familie “het slechte nieuws dat het wellicht snel afgelopen kan zijn. Dat is voor ons zeker een extra drive”.

De studenten verwachten met hun marathon sowieso vijfentwintighonderd euro op te halen, “maar we hopen eigenlijk op vijfduizend euro”. Sponsors kunnen vanaf vijftig euro één van de honderd te roeien kilometers kopen. Onder andere bevriende disputen, familieleden en kennissen deden al een duit in het KWF-zakje.

Update: wegens de extreme weersomstandigheden werd de Ringvaart Regatta op woensdag 7 juni afgelast. De mannen van Tau roeiden daarom een alternatieve tocht door de regio.