Foto | Freepik

‘Studententeams moeten wervingsproblemen sámen oplossen’

De studententeams van de TU/e moeten zich nadrukkelijker als eenheid gaan presenteren. Dat idee is onderwerp van gesprek binnen de teams (de laatste jaren flink gestegen in aantal), waarvan vele steeds meer moeite hebben om hun gelederen gevuld te krijgen. Met een groots opgezet Meet & Greet-evenement op 8 juni, gericht op zowel potentiële nieuwe leden als partners, doen de teams een eerste aanzet daartoe.

foto Freepik

Vooral de laatste jaren kwamen er aan de TU/e de nodige studententeams bij, met uiteenlopende dromen en doelstellingen. Alle vissen ze in dezelfde vijver: die van enthousiaste, ambitieuze studenten die graag een schepje bovenop hun reguliere curriculum doen.

Inmiddels kampen volgens Alex Pap, chief financial officer van URE, vrijwel alle teams met hetzelfde probleem: te weinig leden. Vooral dit jaar is de werving volgens hem “extreem lastig”. Zo streeft URE er normaliter naar om zijn bezetting in februari rond te hebben, maar mist het team op dit moment nog zeker vier fulltimers. Extra belemmering is dat veel teams in nagenoeg eenzelfde cyclus zitten en dus tegelijkertijd de markt opgaan om nieuwe ‘zieltjes’ te winnen. Vooral zieltjes met een hart en oog voor software en elektrotechniek blijken gewild doch schaars, weet Pap.

Hoogdrempelig

Een van de oorzaken, zo meent hij, schuilt in het ‘hoogdrempelige’ imago van de teams. “Veel studenten denken dat er alleen maar heel slimme koppen zitten en stappen daarom niet gemakkelijk bij een team naar binnen. Ook zijn veel mensen bang voor studievertraging - en studiebeurzen voor deze teams zijn er niet”.

Verschillende teams houden infolunches om zich bij belangstellende studenten in de kijker te spelen; ook sloegen sommige de handen al eens ineen met gezamenlijke promotieactiviteiten. Kleinschalig en vaak snel opgezet, aldus Pap, en bovenal: zonder duidelijke rode draad. Hij is er dan ook warm voorstander van dat de teams zich vaker als eenheid presenteren, zowel aan studenten als aan potentiële partners en andere belangstellenden. Hij wijst op de D:DREAM Hall van de TU Delft. “Met zoiets laat je nadrukkelijk zien met wat voor partijen je bijvoorbeeld samenwerkt en hoe professioneel je je spel eigenlijk speelt”, vindt Pap.

Volgens hem komt tussen de teams dan ook langzaam maar zeker het gesprek op gang over “hoe we met z’n allen overeind kunnen blijven. En over hoe we onze boodschap kunnen overbrengen vanuit een en dezelfde heartbeat”. Want, zo stelt hij: “We kampen met een probleem en dat moeten we als teams sámen oplossen”.

Eenheid in communicatie

Verschillende teams delen die visie, zegt Pap, maar “nog niet alle neuzen staan hierin dezelfde kant op”. Ook Mia Jelsma, progammamanager van de strategic area Smart Mobility, proeft dat in het tweewekelijkse overleg met alle teammanagers. Terwijl meer eenheid in bijvoorbeeld je communicatie en pr-materiaal volgens haar zeker van toegevoegde waarde kan zijn.

Ook besloot de TU/e volgens haar een paar jaar terug niet voor niks om de studententeams zoveel mogelijk op één locatie te huisvesten, in het gebouw Momentum. Dit herbergt trouwens niet álle teams; zo zitten iGEM, TEST en VIRTUe nog elders op de campus, en verruilden InMotion en Team FAST Eindhoven eerder voor Helmond.

En dat laatste is “prima”, zo benadrukt Jelsma: “Ze kregen daar een mooie plek aangeboden en worden daar uitstekend gefaciliteerd - dat vind ik het belangrijkste. Bovendien is de samenwerking met de TU/e-campus ontzettend goed. Natuurlijk zou het geweldig zijn om alle teams ooit weer hier in Eindhoven te hebben, maar voor mij heeft dat geen hoogste prioriteit".

Andere locatie

De studententeams kunnen sowieso tot 2020 nog in Momentum blijven, dan loopt volgens Jelsma het contract af. “In principe moeten we er dan dus uit, maar dan zal er wel een andere locatie moeten komen - en die zijn dun gezaaid. Daarover zijn we al met verschillende partijen binnen de TU/e in overleg. Op dit moment is het in Momentum goed te doen, maar een mooiere, grotere locatie is natuurlijk altijd wenselijk.”

De Meet & Greet op 8 juni, gericht op zowel partners als studenten en op het samenbrengen daarvan, juicht ze in elk geval toe. “Veel partners hebben bijvoorbeeld geen idee van alle andere teams en de batterij aan sponsoren die dáár weer omheen zit. Hiermee kunnen we mensen laten zien hoe groot het ecosysteem van studententeams eigenlijk is.”

Het evenement op 8 juni start om 10.45 uur met een welkomstwoord door TU/e-bestuurder Jo van Ham; aansluitend zijn er onder meer een bedrijvenmarkt (in het Auditorium), demonstraties (buiten op het KOE-veld) en presentaties. Kijk voor meer info en inschrijven op de site .