Vijftien miljoen euro voor Eindhoven Engine

De 'Eindhoven Engine', de innovatieversneller bedacht door TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch, krijgt vijftien miljoen euro uit de honderddertig miljoen euro die het Rijk eerder dit jaar toebedeelde aan Brainport. De Eindhoven Engine is een van de tien eerste projecten die nu financiering toegewezen krijgen uit deze zogenoemde Regio Deal Brainport.

foto Bart van Overbeeke

In de Eindhoven Engine gaan teams van onderzoekers van bedrijven, van de TU/e én ambitieuze studenten samenwerken aan projecten. Dat gaat gebeuren op een vaste locatie en dat is voorlopig het Multimediapaviljoen van de TU/e. Het streven is dat binnen vijf jaar continu circa 250 fte aan onderzoekers en studenten aan projecten werkt binnen de Engine; in 2030 zou dat moeten zijn opgelopen tot 500 ft. Het is de bedoeling dat innovaties hiermee veel sneller en succesvoller hun weg naar toepassing vinden.

Tegenover de vijftien miljoen van het Rijk staat een gezamenlijke bijdrage van zestig miljoen euro vanuit de TU/e, TNO, Fontys Hogescholen, de bedrijven en gemeentes. De bijdrage van het Rijk is eenmalig. Uiteindelijk moet de financiering volledig vanuit de bedrijven en andere deelnemende partijen komen.

De TU/e, TNO en Fontys gaan de aansturing van de Eindhoven Engine verzorgen. Toekenning van gelden voor projecten binnen de Engine gebeurt op basis van projectvoorstellen. Vier projecten gaan er direct al van start, namelijk op het gebied van medische technologie, automotive (connected driving), lithografiesystemen en smart cities.

Lees ook het interview met geestelijk vader Maarten Steinbuch over de Eindhoven Engine op de website van Brainport, of bekijk het eerdere gesprek in het tv-programma Booming Brabant hieronder.

Hoogleraar Maarten Steinbuch vertelde eerder dit jaar bij Omroep Brabant over zijn plannen voor de 'Eindhoven Engine'.