Wetenschap laat zich horen

Radiogolven, bits, microprocessors en kunstmatige intelligentie zijn onlosmakelijk verbonden met popmuziek. En omdat veel van deze technieken roots hebben in Eindhoven en aan de universiteit, houdt de TU/e op zondag 2 december een symposium én een talkshow met Matthijs van Nieuwkerk in het Parktheater. Het evenement heet Sound of Science.

foto Parktheater

Stel je het Parktheater voor waar in drie zalen wordt gesproken voor en met publiek over de manier waarop wetenschap en technologie de popmuziek groot maakten en maken. ’s Middags hosten Lucas Asselbergs, hoofd Studium Generale, en radiomaker Sjors Fröhlich een symposium waar onder andere TU/e-wetenschappers Berry Eggen, Clara Stegehuis, Maarten Hornikx en Remco van der Hofstad spreken over respectievelijk sound design, netwerken, akoestiek en kans op succes. ’s Avonds ontvangt DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk gasten als oud Philips-topman Jan Timmer en popprofessor Tom ter Bogt (Universiteit Utrecht) in een talkshow. Hierbij is live muziek te horen van Colin Benders, Binkbeats en anderen.

Nooit eerder organiseerde de TU/e zo’n groot evenement buiten de campus, weet Asselbergs. “Het initiatief komt van buitenaf”, vertelt hij, “maar viel mooi samen met de wens van ons College van Bestuur om belangrijke ontwikkelingen te delen met een breed publiek.” Initiator is Kees Toering, die jarenlang zendermanager is geweest van NPO Radio 2 en die de bedenker is van de Top 2000. Toering kwam met het idee om samen te werken met een universiteit om de innige relatie tussen wetenschap, technologie en popmuziek onder de loep te nemen.

Tastbaar

Toering zag een link tussen wetenschap, technologie en popmuziek en kreeg bijval van TU/e-professor Bert Meijer. Studium Generale werd erbij gehaald om met de initiatiefnemers een aansprekend en vernieuwend programma neer te zetten. Zo wordt The Sound of Science aangegrepen om te laten zien hoe techniek ingrijpt op zoiets alledaags en tastbaars als de popmuziek. Niet vanuit een ivoren toren, maar in contact met die samenleving. In de stad dus, in het Parktheater, op een zondag in de winter. Met publiekstrekkers Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis naast de wetenschappers van eigen campus.

Netwerk

Clara Stegehuis, promovenda bij Technische Wiskunde vertelt bijvoorbeeld welke muzikant het beste netwerk heeft. “Ik laat zien dat je samenwerkingen tussen muzikanten als een netwerk kan zien, waar muzikanten de punten in het netwerk vormen, en verbindingen de samenwerkingen aangeven. Hoe zien dit soort netwerken eruit, nu, maar ook in de jazzscene van de jaren '40? En hoe kun je wiskundig bekijken wie de best verbonden, en misschien dus wel de belangrijkste muzikant in zo’n netwerk is: welke muzikant staat het dichtst bij alle andere muzikanten?”

Universitair hoofddocent Urban Acoustics Maarten Hornikx gaat vertellen waarom het belangrijk is om de akoestiek van een (buiten-)ruimte levensecht te kunnen reproduceren door middel van luidsprekers, een hoofdtelefoon of een VR-bril. “Daarnaast vertel ik wat het wenselijke eindproduct is van ons onderzoek en wat elders wordt gedaan op het gebied van virtuele akoestiek.” Ook komen bij zijn lezing technische innovaties en de huidige en toekomstige uitdagingen aan bod.

Kaartjes koop je bij het Parktheater.