Zo zuinig mogelijk het land door met Team Energy

Inform, Inspire and Connect. Het zijn de drie pijlers van Team Energy aan de TU/e die volgende maand ook als een rode draad door zijn allereerste 'Team Energy Week' zullen lopen. Op de agenda staan drie evenementen, waaronder de eerste Hypermile Challenge. Hiervoor gaan tien studenten- en bedrijventeams proberen zo zuinig mogelijk door Nederland te rijden in een elektrische auto.

Team Energy, dat momenteel zo’n vijfendertig leden telt, probeert studenten al vijf jaar te informeren en inspireren op het vlak van duurzame energie. Ook wil het team studenten in contact brengen met professionals binnen de energiesector, en vice versa. Dit gebeurt onder meer tijdens de regelmatige Energy Cafés - volgens vicevoorzitter Jean Ormiston laagdrempelige, informele avonden waarop studenten in groepjes aan de slag gaan met de cases van steeds andere bedrijven.

Ook op de woensdag in de genoemde eerste Team Energy Week, van 19 tot en met 25 november, staat zo’n Energy Café gepland, dit keer in samenwerking met energiebedrijf Stedin. De dag erna, op donderdag 22 november, is de Inspiration Night voor de Energy Challenge: een driedaags evenement dat Team Energy al eerder organiseerde, waarbinnen teams van studenten aan de slag gaan met een uitdaging op het gebied van duurzame energie. Op het programma staan onder andere lezingen en workshops, en de uiteindelijke pitches voor de jury.

Festival footprint

Tijdens de aankomende editie, van 13 tot en met 15 december, storten deelnemers aan deze Energy Challenge zich op de festivalscene. In samenwerking met Innofest, dat festivals ‘aanbiedt’ als living labs voor het testen van innovatieve ideeën en prototypes, buigen studenten zich over concepten die de carbon footprint van een festival zo laag mogelijk moeten houden.

Het winnende team mag zijn idee in samenwerking met Innofest uitwerken en in praktijk brengen op een van de deelnemende festivals (waaronder Eurosonic Noorderslag, Oerol en Into The Great Wide Open). Deelnemers moeten voorafgaand aan de driedaagse challenge wel een idee aanleveren, “maar dit hoeft nog niet uitgewerkt te zijn”, benadrukt Ormiston.

Hypermile

Een ander competitief evenement, de Hypermile Challenge, beleeft tijdens de aankomende Team Energy Week zijn debuut. Het idee hiervoor kwam van twee teamleden, die de rol van de elektrische auto binnen de energietransitie eens wilden uitlichten, vertelt Ormiston. Op 24 november gaan tien teams (zes teams van studenten en vier bedrijventeams) in evenzoveel elektrische BMW i3’s de Nederlandse weg op, met als uitdaging zo efficiënt mogelijk te rijden. “Studenten kunnen zo in de praktijk ervaren hoe zuinig zo’n elektrische auto bijvoorbeeld eigenlijk is en hoe je zo kunt bijdragen aan de energietransitie.” De afstand die ze die dag gaan afleggen, blijft volgens Ormiston nog even een verrassing.

De BMW’s komen uit de stal van de Eindhovense startup Amber, dat een platform voor deelauto’s heeft ontwikkeld. Alle teams gaan vanuit dezelfde randvoorwaarden op pad en vertrekken op zaterdagochtend, na een informatieve kick-off en een workshop 'zuinig rijden’ de avond ervoor. Er zijn enkele stops onderweg voor bijvoorbeeld een lunch, lezing of opdracht. De winnaar mag zichzelf ‘The Hypermiler of 2018’ noemen.

Aanmelden  voor onder andere de Hypermile Challenge kan nog een paar dagen, zowel individueel als in teamverband. De voertaal tijdens alle evenementen is Engels.
In het nieuwe jaar, op 22 mei 2019, staat onder andere weer het congres Energy Now op de agenda, met dit keer als thema ‘Smart Energy Distribution’.