Autohuur gaat met de tijd mee

TU/e-medewerkers kunnen voortaan bij het huren van een auto voor dienstreizen ook voor een elektrische wagen kiezen.Tegelijkertijd start een pilot van Amber, een e-mobility startup van de TU/e, waarbij medewerkers elektrische BMW i3's kunnen gebruiken voor korte ritjes in de regio. Om elektrisch rijden te introduceren bij wie het nog niet kent, organiseert Dienst Interne Zaken (DIZ) een testdag op 20 september.

foto Driessen

Twee initiatieven heeft DIZ genomen om duurzaamheid bij autoverhuur te bevorderen. Het is nu mogelijk om in de 'traditionele verhuur', waarbij iemand een wagen huurt voor één tot meerdere dagen, een elektrische versie te lenen. Je kunt je ook inschrijven bij Amber en voor een dagdeel een van hun elektrische deelauto’s gebruiken.

Sinds 2018 heeft de TU/e een contract bij Driessen autoverhuur. In het afgelopen halfjaar zijn er 160 verhuringen geweest, alle met fossiele brandstof gebruikende auto’s. In iedere klasse is vanaf 1 oktober een duurzame variant te huren. In de mini-klasse een Citroën Zero, in de middenklasse een Nissan Leaf en in de hogere middenklasse een Nissan NV 200.

Twintig cent per minuut

Tegelijkertijd start een pilot van een e-mobility startup van de TU/e. Amber laat TU/e-medewerkers BMW i3-auto’s gebruiken voor korte ritjes in de regio. Daarmee wordt de campus, om preciezer te zijn de parkeerplaats bij het Auditorium, een volgende hub in het netwerk van Amber. Dat wil zeggen een vaste verzamelplaats voor hun auto’s. Er zijn al hubs bij HTC, Flight Forum, ABN AMRO en Fontys in Eindhoven, Fontys in Tilburg en de Amsterdamse Zuidas. Honderd TU/e’ers kunnen zich aanmelden om mee te doen aan de pilot. Dit kan via een collega met autorisatie voor Oracle iProcurement. Weet je niet wie dit zijn, vraag het dan aan een secretaresse of DFEZ-medewerker van je faculteit of dienst.

Bij Amber betaal je voor de tijd die je rijdt, twintig cent per minuut. Zodra je parkeert op een  Amber-hub, stopt de tijd. “Als je minder dan vier uur rijdt, en/of minder dan honderd kilometer, dan ben je met een deelauto van Amber goedkoper uit dan met een auto van Driessen”, zegt Angela Stevens, contractmanager bij DIZ. “Het idee is dat je ad hoc, voor korte afspraken, een duurzame auto kunt huren. Dat je daarvoor niet met je eigen auto naar je werk hoeft te komen, maar gewoon het openbaar vervoer of je fiets kunt gebruiken.”

Testdag voor e-rijden

Wie nog niet bekend is met elektrisch rijden kan een drempel voelen, weet DIZ-beleidsmedewerker Simone Vonken. Daarom is er op 20 september een testdag waar auto’s van Amber en van Driessen bij het Auditorium komen. “Dan kun je oefenen met opladen en een testrit maken”, zegt Vonken. De auto’s zijn te gebruiken tussen 11.00 uur en 14.00 uur. “We hopen dat veel mensen rond hun lunchpauze een kijkje komen nemen.”