Handhaven met stem en sticker

In knalgele hesjes, meestal in elkaars gezichtsveld, lopen tegenwoordig twee terrein-stewards over de TU/e-campus. Ze wijzen studenten en medewerkers op de verkeer- en parkeerregels voor fiets en auto. Dat is nodig, want die worden massaal overtreden.

foto Norbine Schalij

“Maar ik werk hier” en “Ik hoef maar vijf minuten binnen te zijn” zijn opmerkingen die Paul Anker en Sjef Mous geregeld horen sinds ze als terreinssteward aan de TU/e werkzaam zijn. Zij wijzen fietsers erop dat hun rijwielen in de daarvoor bestemde rekken moeten staan. En niet op een looppad, in het gras of voor een vluchtdeur. ‘De bereikbaarheid optimaliseren’ staat in hun taakomschrijving. Het komt neer op parkeerhandhaving en gastheer zijn voor iedereen die op het terrein is.

Toen zij er nog niet waren, vóór 1 augustus, was het in ieder geval bij de Spar in Luna een nog grotere puinhoop wat verkeerd gestalde fietsen betreft. Maar ze moeten blijven herhalen, het bord met de tekst ‘fietsen in de rekken plaatsen’ wordt door mensen die niet heel snel een vrije plek vinden totaal genegeerd. Bij Matrix staan ook veel fietsen verkeerd sinds dat gebouw is ingericht als TU/e innovation Space.

Wandelpad

Een ander bord dat niet nageleefd wordt (op de campus is de wegenverkeerswet van kracht) is dat ronde blauwe verkeersbord met in het wit daarop een volwassen persoon die een kind aan de hand heeft. “Het lijkt wel of mensen niet weten wat dat betekent”, zegt Sjef. Het bord staat op het Limbopad en betekent dat je er niet mag fietsen. “Steeds opnieuw moeten we mensen erop wijzen. Maar die vrouw die in Kennispoort werkt, weet het nu, na vier keer waarschuwen. Het geeft een goed gevoel dat mensen uiteindelijk toch naar ons luisteren.”

Nu zijn de mannen nog slechts gewapend met hun stem en met stickers. “Er zijn vijfduizend stickers bijbesteld, in één week hebben we namelijk de laatste vijfhonderd op fietsen geplakt”, zegt Paul. Rode stickers vragen om de fiets in een stalling te zetten en waarschuwen voor het aanbrengen van een extra slot. Gele stickers zijn bestemd voor zogeheten 'weesfietsen'. Daarop staat de datum waarop de fiets zal worden verwijderd als die dan nog onaangeroerd is.

9.500 rekken

“Soms staan er nog fietsen van studenten die inmiddels al afgestudeerd zijn”, zegt Hay Becks, teamleider TU/e Security. “We hebben 9.500 rekken, maar we moeten de aanwezige fietsen samen met Dienst Huisvesting blijven opschonen. Ieder half jaar halen we daarom de weesfietsen op. Die gaan vervolgens naar een stichting waar ze worden opgeknapt en verkocht voor een goed doel.”

Hay Becks hoorde dat bij de Rijksuniversiteit Groningen terrein-stewards goed bevielen en dat bracht hem op een idee. Via de participatiewet zijn Paul en Sjef nu door Ergon gedetacheerd. “We zijn begonnen met een halfjaarscontract en onze samenwerking ontwikkelt zich nog. De taken kunnen ook uitbreiden, parkeerhandhaving en verwijzing bij evenementen zijn opties”, zegt Becks.

Paul en Sjef hebben zelf ook ideeën om hun functie nog meer inhoud te geven. Misschien behoort een transportmiddel tot de mogelijkheden, omdat ze inmiddels ook zijn uitgerust met allerlei tools om hun werk goed uit te voeren en dagelijks behoorlijke afstanden moeten afleggen. Paul: “Wij vinden dat de TU/e een schone en veilige locatie moet zijn en dat we daar een rol in spelen, doet ons deugd.”