Nieuwe huisstijl bevrijdt gebruiker uit oud keurslijf

Vandaag voert de TU/e een nieuwe huisstijl in, die de gebruiker veel meer vrijheid biedt dan de oude huisstijl dat deed. Collegelid Jo van Ham zegt dat door dat gebrek aan vrijheid mensen de huisstijl in het verleden soms niet gebruikten of zelf gingen ‘knutselen’. Heel ingrijpend is de vernieuwing overigens niet en het vervangingsproces zal zeer geleidelijk gaan. “Dus geen grote veegactie waarbij al het oude direct weg moet, maar oud en nieuw blijven zo’n één à twee jaar naast elkaar bestaan”, verwacht Van Ham.

Links en rechts is de nieuwe huisstijl al te zien op de campus, bijvoorbeeld op de banieren aan het Limbopad die MomenTUm aankondigen. Een gerestylede versie van het oude TU/e-logo in een herkenbare rode kleur. “Op die banieren staat geen jaartal, zodat we ze de komende jaren weer kunnen gebruiken”, zegt Hanneke Koppers, die als directeur van het Communicatie Expertise Centrum de huisstijl-vernieuwing onder haar hoede had. “Zoiets bespaart kosten en daarom kan men ook na maandag 3 september, wanneer de nieuwe huisstijl officieel wordt ingevoerd, dingen waar de oude huisstijl nog op staat, blijven gebruiken. Want alles weggooien is gewoon kapitaalvernietiging.”

Vrijheid gebruiker

Vicevoorzitter Jo van Ham zegt dat de invoering van de nieuwe huisstijl perfect aansluit bij de bekendmaking van de nieuwe visie van de universiteit voor 2030. “We zijn altijd zeer content geweest met ons twaalf jaar oude logo en de bijpassende huisstijl, maar er zaten nogal wat restricties aan het gebruik ervan. Het werd soms gezien als een keurslijf. En als mensen er moeite mee hebben, kunnen ze zomaar besluiten het dan helemaal maar niet te gebruiken. Dat kwam voor en daarmee ging een deel van de branding van de TU/e verloren. Bij de nieuwe huisstijl is de vrijheid voor de gebruiker groot. Op basis daarvan verwachten we dat het logo altijd wordt meegenomen, ook bij de uitingen van onze instituten, die er nu op een eenvoudige manier hun eigen naam aan kunnen toevoegen.”

Volgens Koppers struikelden gebruikers er ook vaak over dat naast het logo ook de instellingsnaam moest worden meegenomen in zowel het Nederlands als het Engels. “Dat was onhandig in het gebruik en leidde tot proppen en vervormen. Nu is er keuze voor alleen het krachtige logo, wat volgens ons best op zichzelf kan staan, en waarbij  gevarieerd mag worden in kleurstelling, óf de Engelse benaming komt erbij: Eindhoven University of Technology. We voelen ons zelfverzekerd genoeg om gezien te worden als een wereldspeler.”

Rood

De kleur rood, die op alle corporate uitingen van de universiteit gebruikt gaat worden, past volgens Koppers en Van Ham bij de stad Eindhoven en de provincie Brabant en heeft een sterke uitstraling. Ook het logo op het dak van Vertigo zal in het vervolg die kleur uitstralen.

De nieuwe huisstijl wordt als eerste toegepast bij de presentatie van de Strategie 2030 tijdens de opening van het Academisch Jaar op maandag 3 september, “en natuurlijk zal het dadelijk bij de inrichting van Atlas overal in het gebouw zijn terug te vinden”, vertelt Koppers. Van Ham zegt geen haast te hebben met de invoering. “We zetten er geen druk achter. Het wordt een proces van geleidelijke vervanging en we verwachten dat de oude en de nieuwe huisstijl nog zo’n één à twee jaar naast elkaar zullen bestaan.”

Online is een huisstijlgids beschikbaar, waarin adviezen en aanwijzingen staan voor het gebruik van de huisstijl en het logo.