Artist Impression | Artishock / events and marketing.

MomenTUm met toga’s, dj-contest en beste afstudeerders

MomenTUm, de feestdag waarop de TU/e komend collegejaar voor het eerst meerdere academische plechtigheden bundelt, krijgt steeds meer gestalte. De meeste opleidingen doen mee aan de gezamenlijke diploma-uitreiking, de eredoctor is inmiddels bekend, duizend toga’s zijn in de maak en verschillende artiesten zijn benaderd voor de feestavond.

foto Artist Impression | Artishock / events and marketing.

De meeste TU/e-opleidingen laten hun bachelor-afstudeerders meedoen aan de gezamenlijke ceremonie op vrijdagmiddag 21 september. Uitzondering daarop zijn Data Science (de opleiding is nog te jong om al afgestudeerden te hebben) en Computer Science. Deze opleiding vreest dat vanwege het hoge aantal afstudeerders de diploma’s niet op tijd op orde zijn, vertelt Liesbeth Castelijns, projectleider evenementen bij het Communicatie Expertise Center (CEC).

Begin maart meldde Cursor nog dat verschillende opleidingen vreesden dat niet alle afgestudeerden er bij konden zijn. Het zou krap worden om alle cijfers op tijd ingevoerd te hebben en het te combineren met de uitreiking op de faculteit. Volgens Castelijns zijn die zorgen grotendeels weggenomen toen de eerdere datum voor MomenTUm van 7 september kwam te vervallen en de feestdag werd verschoven naar 21 september. Bijna alle faculteiten hebben die dag voorafgaand aan het gemeenschappelijke gedeelte of na afloop daarvan ook nog hun diploma-uitreikingen in het Auditorium en op verschillende faculteiten.

Walk of Fame

Tijdens de ceremonie wandelen alle afgestudeerden in een Walk of Fame onder muzikale begeleiding de markthal bij MetaForum in. Alle duizend bachelorstudenten krijgen dan een toga met cap van de TU/e, die ze ook mogen houden. Voor de afstudeerders en hun familie wordt in de markthal een tribune geplaatst, waar plek is voor 4.400 mensen. Op het Fluxveld kunnen geïnteresseerden op een groot scherm meekijken. Na afloop van de gezamenlijke ceremonie gaan de caps de lucht in.

Die middag worden ook de academische jaarprijzen uitgereikt. De genomineerden voor het beste master afstudeerproject, het beste PDEng-project en het beste PhD-project zijn inmiddels bekend. Ook wordt er een eredoctoraat verleend en dit jaar is dat aan professor Ann Dowling van de University of Cambridge. Haar erepromotor is Ines Lopez Arteaga, die in april 2016 als eerste vrouwelijke hoogleraar aantrad bij de faculteit Werktuigbouwkunde. Verder wordt die dag de Marina van Damme-prijs uitgereikt. De algemene keynote speaker voor de dag is inmiddels ook al benaderd, maar ligt nog niet vast, vertelt Castelijns.

Dj-contest

Tom van Teeffelen, president van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE), is positief gestemd over de planning van de dag. Het bestuur van FSE is bij de invulling van de dag betrokken en mag artiesten en de aankleding voor de feestavond verzorgen. Bovendien zet het een dj-contest op. Van Teeffelen: “We zijn al een eind met de voorbereidingen. Het Fluxveld wordt de plek om te loungen direct na de ceremonie en daarna zijn er optredens in de markthal. Verschillende winnaars van de dj-wedstrijd mogen dan ’s avonds optreden.”

De organisatie kijkt nog naar mogelijkheden om de stad Eindhoven te betrekken bij de feestdag. Castelijns: “We willen die dag een activiteit voor studenten organiseren in de stad en de benedenverdieping van het Warehouse of Innovation, dat tijdelijk gevestigd is in het oude pand van V&D, komt in het teken van de TU/e te staan."

MomenTUm komt in plaats van verschillende andere dagen, zoals de viering van de dies en de opening van het academisch jaar. Die laatste academische plechtigheid zal in september nog in sterk afgeslankte vorm plaatsvinden. MomenTUm moet vanaf nu de feestdag voor de TU/e worden. Of het programma en de planning er hetzelfde uit blijven zien, is nog de vraag. Castelijns: “We willen leren van deze editie en er kunnen nog wijzigingen op komen.”