Geen Kamermeerderheid voor versoepeling bsa

Minister Ingrid van Engelshoven moet alles uit de kast halen, wil ze haar plan voor minder strenge eisen aan eerstejaarsstudenten door de Tweede Kamer loodsen. Nu heeft ze nog geen meerderheid, blijkt uit een rondgang van het Hoger Onderwijs Persbureau.

foto Tweede Kamer

Minister Van Engelshoven (D66) verraste bij de opening van het collegejaar vriend en vijand met haar aankondiging om het bindend studieadvies te versoepelen. Studenten hoeven straks nog maar 40 van de 60 studiepunten te halen om verder te mogen naar het tweede jaar. Veel universiteiten en hogescholen hanteren nu een strengere norm, bijvoorbeeld 50 punten. Aan de TU/e is in 2015 de grens vastgesteld op 45 punten.

Middelmaat

Studentenorganisaties reageerden enthousiast en ook de oppositiepartijen SP en GroenLinks waren verheugd. Zij vinden het maar niks dat een instelling studenten mag wegsturen als die niet genoeg punten halen.

Andere partijen zijn sceptischer. Volgens Judith Tielen van coalitiegenoot VVD (33 zetels) kiest de minister voor middelmaat. Zij liet direct weten niets in het plan te zien. Het CDA (19 zetels) twijfelde hardop en blijkt nu inderdaad tegenstander. “Universiteiten en hogescholen moeten de ruimte hebben om zelf te bepalen waar ze de grens leggen”, zegt Kamerlid Harry van der Molen desgevraagd.

Slappe hap

De PVV (20 zetels) is faliekant tegen. “De lat ligt al bijna op de grond”, waarschuwde Harm Beertema – en ook de driekoppige SGP-fractie is niet overtuigd. “Een beetje een slappe hap”, zegt Tweede Kamerlid Roelof Bisschop. Sommige studenten moeten eerst wennen en presteren niet meteen op topniveau. “Die ruimte moet er zijn”, zegt hij. Maar de twee-derde-minimumeis van de minister vindt hij te laag. “Die achterstand halen de studenten straks ook niet meer in. Dan zouden ze in het tweede jaar 80 punten moeten halen en dat gaat niet gebeuren”.

Daarmee komt het nee-kamp uit op 75 van de 150 zetels en heeft het plan van de minister dus vooralsnog geen meerderheid. Een ‘nee’ in de Tweede Kamer zou een nieuwe tegenvaller betekenen voor de studenten, voor wie de aangekondigde verlichting van de studiedruk een opsteker was na een reeks impopulaire maatregelen als de verhoging van de rente op studieschulden en de extra bezuinigingen op hoger onderwijs.

Minister Van Engelshoven moet haar voorstel nog uitwerken, maar wil het plan nog voor de begrotingsbehandeling naar de Tweede Kamer sturen.