Regen nekt Solar Team Eindhoven in België

Op de World Solar Challenge in Australië werden ze drie opeenvolgende edities overtuigend eerste. Maar op de European Solar Challenge (ESC) afgelopen weekend in België zat het Solar Team Eindhoven bepaald niet mee. De ploeg eindigde, vanwege technische problemen door de regen, met Stella Vie als laatste in zijn categorie.

foto Solar Team Eindhoven

Verwachtingsvol togen vertegenwoordigers van drie generaties Solar Team Eindhoven vorige week naar Zolder - klaar om onder andere te bewijzen dat zonnewagens ook búiten het zonnige Australië prima presteren, zo vertelde Kyron Pijpers van de 2017-ploeg aan Cursor. Hoofdonderdeel van het evenement is een 24-uursrace van zaterdagmiddag tot zondagmiddag, die vijftig procent van de totaalscore bepaalt. Pijpers gaf Stella Vie een goede kans om zich ook in België de beste in haar soort te tonen (ondanks de extra uitdagingen van het - soms scherpbochtige - racecircuit voor met name cruisers).

De praktijk bleek echter weerbarstiger, vertelt Marije Sesink (manager public relations van het nieuwe Solar Team Eindhoven) daags na de ESC. Al tijdens de voorbereidingen en tests diende de eerste regen zich aan - en daarmee ook de eerste signalen van technische tegenslag. “We dachten dat het nog gefikst kon worden en hebben daar ook hard aan gewerkt, maar het is helaas niet meer goed gekomen”.

Regenwater

Stella Vie heeft de 24-uursrace wel verreden en in totaal 39 rondes kunnen afleggen. Maar de zonneauto moest meermaals voor langere tijd van de baan worden gehaald voor herstel. Sesink spreekt van een "complex technisch probleem", veroorzaakt door regenwater dat in de auto terechtkwam waardoor een bepaald onderdeel van de motoren herhaaldelijk uitviel. Met dank aan de interne beveiliging schakelde vervolgens ook de auto steeds uit.

Overigens was het niet de eerste keer dat Stella Vie regen op haar dak kreeg; in Australië heeft ze in 2017 volgens Sesink zelfs enkele “harde stortbuien overleefd. En dat was geen enkel probleem. Onze engineers weten ook nog niet precies waarom het nu misging”.

Al viel de eindklassering tegen; Sesink kijkt met voldoening terug op het weekend, tevens onderdeel van de overdracht tussen het oude en nieuwe team. “Mensen van de vorige teams hebben ons uitvoerig rondgeleid en dat was ontzettend leerzaam.” Maar bovenal heeft de ploeg volgens haar op circuit Zolder nadrukkelijk zijn doorzettingsvermogen laten zien, “er is met man en macht gewerkt om Stella Vie steeds weer aan de praat en op de baan te krijgen, ook ’s nachts”.

Overigens scoorde het team in België wél het maximale aantal punten voor zijn presentatie over de technische innovatie van Stella Vie. Ook werd de Eindhovense zonnewagen, met een snelle ronde toen het droog was, derde op de fastest lap-ranking.

Brainstormfase

De in Zolder geleerde lessen worden zeker meegenomen in het ontwerp en de bouw van de nieuwe auto, vertelt Sesink: “We zitten nu vooral nog in de brainstormfase en zijn hier en daar wat ideeën aan het uitwerken”. Ze verwacht dat de opvolger van Stella Vie rond juli 2019 klaar is om gepresenteerd te worden.

De net gestarte nieuwe ploeg bestaat uit 26 TU/e-studenten, iets meer dan vorig jaar.