Stella Vie in actie. Foto | Bart van Overbeeke

Solar Team naar België voor Europees kampioenschap

Zonnewagen Stella Vie doet in het weekend van 21-23 september mee aan de European Solar Challenge in België, een 24-uursrace op circuit Zolder. Het is voor het eerst dat het Solar Team Eindhoven (STE) meestrijdt in dit Europese evenement, gelieerd aan de Australische World Solar Challenge, die door het team al drie keer werd gewonnen.

Volgens Kyron Pijpers, zelf van het Solar Team 2017, gaat er een delegatie van minimaal twintig personen naar België, met vertegenwoordigers van alle generaties STE: van de teams uit 2013, 2015, 2017 en het Solar Team 2019 dat deze week van start is gegaan. De studenten doen mee met Stella Vie, de auto die vorig jaar de World Solar Challenge won. “Twee jaar geleden was Stella Lux ten tijde van de European Solar Challenge niet beschikbaar, vandaar dat dit de eerste keer is dat we meedoen in België.”

De European Solar Challenge vindt plaats op het circuit van Zolder, waar de auto’s binnen 24 uur een zo groot mogelijke afstand moeten afleggen, vertelt Pijpers. “Dat resultaat telt voor de helft mee voor de einduitslag. Daarnaast wordt de auto beoordeeld op onder meer technische innovatie, en zijn er punten te verdienen met de snelste ronde en hoe snel je door de chicane komt, een bochtig stuk van het parcours.” Volgens de student Werktuigbouwkunde moeten de auto’s minimaal tweemaal een uur bijladen, hoewel dat bij zonnig weer wellicht niet eens nodig is. “Maar dan moet je wel veel langzamer gaan rijden, en ik denk dat de organisatie liever wat meer vaart in de wedstrijd wil zien.”

Open kampioenschap

Hoewel de winnaar zich ‘Europees kampioen’ mag noemen, is de European Solar Challenge een open kampioenschap, met ook deelnemers uit Colombia, de Verenigde Staten, India en Egypte. “In de VS is er inmiddels ook zo’n wedstrijd”, vertelt Pijpers. “Dit soort wedstrijden zijn een mooie gelegenheid om te laten zien wat je auto kan.”

Voor het team is het leuk om mee te doen aan een wedstrijd zo dicht bij huis, zodat er veel supporters kunnen komen kijken. Maar de locatie heeft nog een voordeel, vindt Pijpers. “Mensen denken vaak dat zonneauto’s goed rijden in een zonnig land als Australië, maar of het in Nederland ook werkt, daar zijn ze sceptisch over. Dan is het mooi dat je kunt laten zien dat het hier ook kan.”

Volgens Pijpers heeft Stella Vie een goede kans om zich ook in België de beste te tonen van de ‘cruisers’ – de categorie voor gezinsauto’s op zonne-energie waarin het Solar Team Eindhoven ook uitkomt in de tweejaarlijkse World Solar Challenge dwars door Australië. Er zijn in totaal 22 deelnemers - ongeveer de helft uitkomend in de cruiserklasse, schat hij. Een racecircuit is wel heel anders dan eindeloze rechte wegen door de ‘outback’. “We willen volgende week daarom al oefenen op zo’n circuit, om te bepalen met welke snelheid we het best kunnen gaan rijden.”