Konstantinos Banos. Foto | Redactie Cursor

CursorOnTour@ST | Op zoek naar efficiëntere waterstofproductie uit biogas

“We moeten onze planeet beschermen en minder fossiele brandstoffen gebruiken”, stelt Konstantinos Banos, masterstudent Scheikundige Technologie. En daar wil hij graag een steentje aan bijdragen. Hoe? Door mee te werken aan een efficiëntere en goedkopere manier om waterstof te verkrijgen uit biogas. En vooral dat laatste is nog een flinke uitdaging.

foto Redactie Cursor

In het lab op de begane grond in Helix laat de Griekse Banos de installatie waaraan hij werkt zien. Op het oog is het een vrij grote installatie, maar het is minder groot dan normaal. “Normaal gesproken heb je meerdere vaten nodig, en nu slechts één. Wij hebben een manier gevonden waarmee je in een keer waterstof verkrijgt én overtollige stoffen scheidt.”

Waterstof is een ‘schone’ brandstof, maar de productie ervan is nog niet zo efficiënt – het is niet goedkoop en de productie van biogas kan nog wel milieubelastend zijn.

“Kijk”, wijst hij op de buizen links, “hier stroomt het biogas doorheen”. De onderzoekers hebben dit gas zelf gemaakt, een nabootsing van het ‘echte’ biogas dat meestal van restafval is gemaakt. Het komt terecht in membraanbuisjes gemaakt van palladium, en dat laatste biedt veel voordelen.  “Palladium heeft een ‘hoge selectiviteit’ voor waterstofproductie”, vertelt Banos.

Het grootste nadeel van palladium is echter dat het niet goedkoop is. Banos ziet nog wel een paar mogelijkheden om de kosten omlaag te krijgen. “Het is de uitdaging om de meest efficënte combinatie van reactoronderdelen te vinden. We moeten het palladium bijvoorbeeld misschien met andere metalen  mengen.”

De Griek verwacht en hoopt dat er in de nabije toekomst toch echt waterstof op een duurzame en goedkopere manier kan worden verkregen. Maar eerst afstuderen; over een maand verwacht hij zijn studie af te kunnen ronden.

Dit artikel maakt deel uit van de speciale reeks CursorOnTour@ST, met verslaggeving op locatie, dit keer vanuit de faculteit Scheikundige Technologie.